
Popis hodnoty
Kompaktní město se vyznačuje souvislým zastavěním a jasnou hranicí města směrem k okolní krajině. Kompaktní město je opakem rozšiřování zástavby do okrajových částí města a za jeho hranice, tedy opakem jevu označovaného jako sídelní kaše, který je často pozorován v satelitních obcích. V kompaktním městě se ideálně snižuje závislost na dopravě. Kompaktní zástavba je předpokladem pro zvýšení sociálních kontaktů a bezpečnosti obyvatel.
Přínos městu
Město se zaměří na regeneraci svého zastavěného prostoru, který nemá dostatečné využití (např. proluky, staré industriální objekty). Tyto prostory již nadále nebudou environemntální a ekonomickou zátěží. Sníží se nároky na výstavbu a údržbu liniové technické a dopravní infrastruktury. Lidé nebudou nuceni zdolávat dlouhé dojížďkové vzdálenosti. Nově revitalizovaná území vnesou život do dříve rizikových lokalit z hlediska bezpečnosti a sociální soudržnosti.
Garant
Michal Sedláček
Ředitel Kanceláře architekta města Brna. Michal Sedláček je český architekt a od roku 2016 hlavní architekt města Brna. Vystudoval architekturu na Vysokém učení technickém v Brně a na Akademii výtvarných umění v Praze. V roce 1990 odešel do New Yorku, poté poloviny 90. let pracoval na projektech v Moskvě, pak se opět vrátil do New Yorku, odkud se přestěhoval do kalifornského Los Angeles. Tam do roku 2006 pracoval v ateliéru Franka Gehryho. V roce 2007 založil a poté vedl losangelskou pobočku architektonické firmy Aedas.
CÍL | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Efektivně využít územní rezervy uvnitř města vč. ploch brownfields | Podíl nedostatečně využitých ploch a brownfields (transformačních území) na zastavěné ploše města |
% |
4 |
1 |
Lokality brownfields |
Podíl ploch regenerovaných brownfields na celkové aktuální ploše brownfields v Brně |
% |
0 |
90 |
Lokality brownfields |
||
další | Zajistit odpovídající občanskou vybavenost jako nedílnou součást rozvojových / revitalizovaných oblastí, a tím zvyšovat množství aktivit v docházkové a cyklistické vzdálenosti | Podíl cyklistů v dělbě přepravní práce |
% |
1 |
5 |
Brno |
Podíl ploch s aktivním parterem |
index |
nelze určit, nutný výzkum v rámci pravidelného šetření maloobchodní sítě města Brna |
Trend zvyšování ploch s aktivním parterem |
Brno |
||
Podíl pěších v dělbě přepravní práce |
% |
18 |
25 |
Brno |
||
další | Minimalizovat riziko vzniku nových brownfields, popř. zařídit jejich co nejrychlejší opětovné využití | Podíl nedostatečně využitých ploch a brownfields (transformačních území) vzniklých po roce 2016 na zastavěné ploše města |
% |
0 |
0,3 |
Brno |
další | Zvýšit možnosti města Brna pro výstavbu bytů a domů ve svých administrativních hranicích na úkor intenzity výstavby v suburbiích | Meziroční trend v rozdílu počtu m2 nové výstavby ploch pro bydlení mezi Brnem a zbytkem BMO |
absolutní hodnota či index |
nelze určit, nutný výzkum |
Trend zvyšování intenzity výstavby v Brně na úkor zázemí |
BMO |