Až budou děti dospělé, jak se bude ve městě Brně žít? Jaké bude životní prostředí – to i přírodní, i to člověkem vytvořené? Jak to bude s bydlením, zdravotnictvím, sociálními službami, kulturou nebo sportem?
Brno v roce 2050 je
univerzitním městem, do kterého přijíždějí získat špičkové vzdělání studenti
nejen z Česka, ale z celé Evropy. Město moudře využívá potenciálu akademické
komunity, zapojuje ji do občanského života (popularizace, veřejné diskuse) i
odborného rozhodování ve strategických otázkách rozvoje města. Uvědomuje si
ekonomický i sociální význam vzdělání a podporuje učení obyvatel v každém věku.
Možnost kvalitního vzdělávání na všech úrovních a pro všechny věkové kategorie
je samozřejmostí. Personální obsazení a materiální vybavení brněnských
škol odpovídá polovině 21. století.
Význam vzdělanosti
a vzdělávání pro společnost stále roste, vzdělanost populace a její vědecká
úroveň budou stále vyšší mírou rozhodovat o budoucnosti jednotlivých měst i
zemí. Brněnské školy budou přirozeným centrem vzdělanosti v
lokalitě, ve které působí. Snadná
dostupnost a vysoká kvalita vzdělání pozitivně ovlivní ekonomický i sociální
rozvoj města a jeho obyvatel. Díky přicházejícím mladým lidem bude mít
Brno a jeho obyvatelé stále dostatek impulzů a inspirace, město bude stále
živým organizmem. Otevřené školy i akademická sféra pozitivně ovlivní
veřejnou debatu i rozvoj města v řadě oblastí.
Město Brno se v posledním desetiletí stalo univerzitním městem, což významně podpořilo rozvoj města. Studenti zde nejenom utrácí množství finančních prostředků, ale také zde po skončení studia zůstávají, což je pro brněnskou ekonomiku kvalitní pracovní síla. Přesto má Brno ještě velký potenciál ke kosmopolitizaci a přilákání zahraničních studentů stejně jako ve zvýšení kvality předškolního a základního vzdělávání.
Roman Badík působil v letech 2011–2015 jako
grantový manažer ve společnosti CEITEC – Central European Institute of
Technology. V současnosti je vedoucím Odboru výzkumu na Masarykově
univerzitě v Brně.
Na zpracování této hodnoty se dále podílela Vlasta Petříková, koordinátorka
projektů Odboru školství, mládeže a tělovýchovy Magistrátu města Brna v oblasti
vzdělávání v OP VK a OP VVV. V současnosti působí také jako koordinátorka
tvorby Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání ve městě Brně.
Do přípravy této
hodnoty se dále zapojila Marie
Klusoňová, vedoucí Pedagogicko-organizačního oddělení Odboru
školství, mládeže a tělovýchovy Magistrátu města Brna. Zajišťuje komplexní
metodickou a odbornou podporu brněnských mateřských a základních škol a městských
částí. Po odborné stránce garantuje projekty statutárního města Brna v oblasti
vzdělávání v OP VK a OP VVV.
cíl | indikátor | jednotka | aktuální hodnota | budoucí hodnota | územní průmět | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na všech jeho stupních | Sociologické šetření: spokojenost s nabídkou možnosti vzdělávání |
hodnota ukazatele |
1,66 |
1,2 |
celé město |
další | Podpořit celoživotní učení | Sociologické šetření: spokojenost s dostatkem informací o možnostech dalšího vzdělávání dospělých |
hodnota ukazatele |
1,91 |
1,2 |
celé město |
Podíl dospělých, kteří se účastní dalšího vzdělávání dospělých |
% |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
další | Zvýšit kvalitu a internacionalizaci brněnských univerzit a vysokých škol | Ranking univerzit |
pořadí |
550.–650. (2 VŠ, další nad 800) |
300.–350. (min. 2 VŠ v prvních 350, další do 800) |
celé město |
Počet akreditovaných studijních programů v cizím jazyce |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
Podíl zahraničních studentů |
% |
20 % (13 560) |
rostoucí trend |
celé město |
||
Podíl zahraničních akademických pracovníků |
% |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
další | Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na úrovni mateřských a základních škol | Počet plně obsazených funkčních školních poradenských pracovišť |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
Výsledky Pisa (mezinárodní šetření úrovně gramotnosti patnáctiletých žáků, OECD), dosud měřeno pouze na úrovni států |
pořadí v dané oblasti |
data za procentuálně za Brno |
rostoucí trend |
celé město |
||
Počet odborně vyškolených pedagogických pracovníků v oblasti polytechnického vzdělávání a vzdělávání v oblasti přírodních věd |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
Počet aktivit v oblasti prosociálního a občanského rozvoje realizovaných dětmi a žáky (školní parlamenty, kroužky sociálního rozvoje) |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
Míra naplněnosti kapacit MŠ a ZŠ (počet dětí / kapacita) |
% |
MŠ 100 % (11 537 / 11 537), ZŠ 98,7 % (27 102 / 27 451) |
90% |
celé město |
||
další | Zajistit dostupné a kvalitní zájmové a neformální vzdělávání | Podíl dobrovolnických seniorů z celkového počtu seniorů určité věkové kohorty |
% |
0-5 |
rostoucí trend |
celé město |
Počet dětí a žáků, které se účastní zájmového a neformálního vzdělávání |
počet |
15 000 |
roustoucí trend |
celé město |
||
další | Vytvářet podmínky pro spolupracující a informovanou rodinu | Počet seminářů pro zákonné zástupce k významným vzdělávacím tématům: podpora každého dítěte a žáka, přestup mezi stupni vzdělávání, smysluplné kariérové poradenství |
počet |
4 |
rostoucí trend |
celé město |
další | Flexibilně a smysluplně koncipovat obory středního vzdělávání v kontextu potřeb trhu práce | Počet studijních oborů |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
další | Posílit otevřenost akademické sféry vůči veřejnosti, přímé zapojení akademických pracovníků a studentů do aktivit města (univerzity jako otevřená centra vzdělanosti) | Podíl univerzit a vysokých škol, které pravidelně realizují aktivity pro širokou veřejnost a dlouhodobě se zapojují do aktivit města |
% |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření (pravděpodobně nutný dopočet dle GIS) |
100 |
celé město |
Je něco s čím nesouhlasíte? Napište nám.
napsat připomínku