Popis hodnoty
<p>Brno je v roce 2050 univerzitním městem, do kterého přijíždějí získat špičkové vzdělání studenti nejen z ČR, ale z celé Evropy. Město moudře využívá potenciálu akademické komunity, zapojuje je do občanského života (popularizace, veřejné diskuse) i odborného rozhodování ve strategických otázkách rozvoje města. Město si uvědomuje ekonomický i sociální význam vzdělání a podporuje učení obyvatel v každém věku. Možnost kvalitního vzdělávání na všech úrovních a pro všechny věkové kategorie je samozřejmostí. Brněnské školy jsou otevřeny novým metodám a postupům a nikoho ze vzdělávání nevyčleňují.</p>
Přínos městu
<p>Význam vzdělanosti a vzdělávání pro společnost stále roste, vzdělanost populace a její vědecká úroveň budou stále vyšší mírou rozhodovat o budoucnosti jednotlivých měst i zemí. Snadná dostupnost a vysoká kvalita vzdělání pozitivně ovlivní ekonomický i sociální rozvoj města a jeho obyvatel. Díky přicházejícím mladým lidem bude mít Brno a jeho obyvatelé stále dostatek impulsů a inspirace, městská komunita bude stále "živá". Otevřená akademická sféra pozitivně ovlivní veřejnou debatu i rozvoj města v řadě oblastí. </p>
Garant
Ondřej Přibyla
Lektor, dříve aktivní popularizátor přírodních věd. Nyní lektor komunikace a mediátor sporů.
CÍL | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Podpořit špičkovou kvalitu a dostupnost vzdělávání pro všechny | Výsledky PISA (mezinárodní šetření úrovně gramotnosti patnáctiletých žáků, OECD) |
% |
|||
Počet studentů VŠ |
počet |
68 418 |
90 000 |
|||
Ranking univerzit |
pořadí |
600-801 (2 VŠ, další nad 800) |
300-500 (min. 2 VŠ v prvních 500, další do 800) |
|||
Míra naplněnosti kapacit MŠ a ZŠ (počet dětí / kapacita) |
% |
MŠ 100 % (11 537 / 11 537), ZŠ 98,7 % (27 102 / 27 451) |
90% |
|||
Spokojenost s nabídkou možnosti vzdělávání |
% (součet odpovědí velmi spokojen/a a spíše spokojen/a) / případně souhrnný index |
73,8 % (33,2 %, 40,6 %) / index 1,65 |
index 1 |
|||
další | Podpořit celoživotní učení | Podíl dospělých, kteří se účastní dalšího vzdělávání dospělých |
% |
|||
Spokojenost s dostatkem informací o možnostech dalšího vzdělávání dospělých |
% (součet odpovědí velmi spokojen/a a spíše spokojen/a) / případně souhrnný index |
50,2 % (17,2 %, 33,0 %) / index 1,91 |
75% / index 1 |
|||
další | Zvýšit mezinárodní přitažlivost a renomé brněnských univerzit | Podíl zahraničních studentů |
% |
20 % (13 560) |
||
Podíl zahraničních akademických pracovníků |
% |
|||||
Počet akreditovaných studijních programů v cizím jazyce |
počet |
|||||
další | Zajistit široké spektrum dostupného a inkluzivního formálního vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ) | Počet cizojazyčných MŠ, ZŠ a SŠ |
Počet |
4 |
21 |
|
Počet segregovaných škol |
Počet |
6 |
0 |
|||
Podíl alternativních a inovativních MŠ, ZŠ a SŠ |
% |
|||||
další | Posílit otevřenost akademické sféry vůči veřejnosti, přímé zapojení akademických pracovníků a studentů do aktivit města (univerzity jako otevřená centra vzdělanosti) | Podíl univerzit a vysokých škol, které pravidelně realizují aktivity pro širokou veřejnost a dlouhodobě se zapojují do aktivit města |
% |
100% |