Dotační titul Pro Kreativní Brno slaví první rok od svého vzniku. Program, který transparentně podporuje brněnské kreativce, se těší čím dál většímu zájmu. Co vše o něm tedy za rok fungování víme?
Program Pro Kreativní Brno pomáhá žadatelům především v propagaci jejich činnosti a edukaci odborné i laické veřejnosti. O dotaci mohli kreativci poprvé požádat na konci roku 2021. Od té doby vyhlásilo město Brno další dvě výzvy, celkem se tedy do dnešních dní uskutečnila tři dotační kola.
Zástupci města Brna již mají k dispozici základní data z prvních dvou dotačních výzev, u třetí pak na výsledky netrpělivě čekají. Dozvědět by se je měli na začátku dubna, už teď je ale znám celkový počet žadatelů. O finanční podporu požádalo ve třetím kole dotačního programu dosud rekordních 23 kreativců. V součtu s předešlými dvěma výzvami se o dotaci přihlásilo celkem 49 žadatelů.
Jak ukazuje graf vlevo, plnou částkou, o kterou žadatelé usilovali, podpořilo město v prvním a druhém kole celkem 12 projektů – vždy 6 v jednom kole. Úspěšnost plně podpořených žádostí z první a druhé výzvy tak činí 47,5 %. Další dva projekty se dočkaly alespoň částečného finančního příspěvku, 11 projektů pak při hodnocení žádostí nedosáhlo potřebného počtu bodů a jeden projekt nesplnil kritéria pro podání dotace.
Kompletní evaluace společně se zpětnou vazbou zatím proběhla jen po prvním kole dotačního programu. Z obdržených reakcí každopádně vyplývá, že získané finanční prostředky kreativcům skutečně pomáhají realizovat jejich projekty. Velký přínos vidí žadatelé především v rozšíření spolupráce s jinými kreativci, dále pak ve vzbuzení zájmu o jejich či jiný kreativní obor, vzdělávání laické i odborné veřejnosti, rozšíření povědomí o oboru či objevení nové sítě kontaktů. Dva respondenti pak odpověděli, že díky dotaci se jejich projekt stal mezinárodním anebo jej obohatili či vylepšili.
Mezi opakované dotazy respondentů patřila otázka, jaký je nejčastěji podporovaný kreativní obor. V dosud podpořených projektech se o toto prvenství dělí gaming, architektura, design (průmyslový, produktový, grafický a fashion) a výtvarná umění a trh s uměním. Tyto výsledky se však s každým dalším vyhodnocením mohou výrazně změnit. Všechny podpořené projekty jsou k seznámení na webu Kreativní Brno.
Vedle rostoucího zájmu o dotační program je potěšující také to, že na otázku, zda budou kreativci žádat o finance znovu, byla odpověď ve všech případech kladná. Proto žadatele jistě zajímá, že na přelom let 2023 a 2024 se plánuje čtvrtá výzva dotačního programu. Ještě předtím v průběhu tohoto roku, konkrétně od dubna do konce října, budou kreativci realizovat projekty podpořené ze třetí výzvy.
Dotační program tedy rozhodně nekončí. Spolupráce mezi magistrátem a tvůrci je oboustranně prospěšná a v dnešní době i nedílnou součástí podpory podnikání s přidanou hodnotou.