Popis hodnoty
<p>Hodnota kompaktního a funkčně vyváženého města je vyjádřena souvislou a prostorově nerozptýlenou zástavbou, v rámci které jsou centra každodenních aktivit obyvatel co nejblíže místům bydliště. Každodenní život vyváženého města se tak může odehrávat v měřítku městské čtvrti, ve kterém lze jednotlivá místa aktivit propojit pěší chůzí či hromadnou dopravou. Kompaktní a vyvážené město snižuje závislost na dopravě a je předpokladem pro zvýšení sociálních kontaktů a bezpečnosti obyvatel.</p>
Přínos městu
<p>U kompaktního a vyváženého města lze očekávat snížení prostorových nároků na výstavbu a podporu regenerace nedostatečně využitého území (např. proluky, staré industriální objekty). Sníží se nároky na výstavbu a údržbu liniové technické a dopravní infrastruktury. Dojde k omezení dopravní zátěže. Zlepší se přístup obyvatel, zejména těch méně mobilních, ke službám. Nově revitalizovaná území a městská lokální centra přinesou zlepšení z hlediska obslužnosti, bezpečnosti a sociální soudržnosti.</p>
Garant
Michal Sedláček
<p>Ředitel Kanceláře architekta města Brna. Michal Sedláček je český architekt a od roku 2016 hlavní architekt města Brna. Vystudoval architekturu na Vysokém učení technickém v Brně a na Akademii výtvarných umění v Praze. V roce 1990 odešel do New Yorku, poté poloviny 90. let pracoval na projektech v Moskvě, pak se opět vrátil do New Yorku, odkud se přestěhoval do kalifornského Los Angeles. Tam do roku 2006 pracoval v ateliéru Franka Gehryho. V roce 2007 založil a poté vedl losangelskou pobočku architektonické firmy Aedas.</p>
CÍL | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Efektivní využívání území města podporující souvislou zástavbu a rozvoj vyvážené sítě lokálních center | Počet lokálních center |
počet |
nutno vytvořit pracovní definici lokálního centra na základě nabídky funkcí a denního obratu osob |
nutno vytvořit pracovní definici lokálního centra na základě nabídky funkcí a denního obratu osob |
BMO |
Podíl ploch regenerovaných brownfields na celkové aktuální ploše brownfields v Brně |
% |
0 |
90 |
Brno |
||
Podíl nedostatečně využitých ploch a brownfields (transformačních území) na zastavěné ploše města |
% |
4 |
1 |
Brno |
||
další | Město krátkých vzdáleností | Podíl obyvatel, kteří mají základní obslužné funkce v dosahu 10 min hromadnou dopravou |
% |
nutno zjistit na základě prostorové analýzy, nutno definovat škálu základních funkcí |
nutno zjistit na základě prostorové analýzy, nutno definovat škálu základních funkcí |
Brno/BMO |
Průměrná doba dojížďky za prací a do škol |
min |
cca 20-25 min pro Brno, 25-30 min pro BMO (odhad na základě dat ze Sčítání lidu, domů a bytů 2011, nutno ověřit dle jiného typu geolokalizačních dat - např. dat mobilních operátorů) |
srovnatelná či nižší než současná hodnota |
Brno/BMO |
||
Podíl obyvatel, kteří mají základní obslužné funkce v docházkové vzdálenosti (500 m/10 min) |
% |
nutno zjistit na základě prostorové analýzy, nutno definovat škálu základních funkcí |
nutno zjistit na základě prostorové analýzy, nutno definovat škálu základních funkcí |
Brno |
||
další | Zvýšit možnosti města Brna pro výstavbu bytů a domů ve svých administrativních hranicích na úkor intenzity výstavby v suburbiích | Meziroční trend v rozdílu počtu m2 nové výstavby ploch pro bydlení mezi Brnem a zbytkem BMO |
absolutní hodnota či index |
nelze určit, nutný výzkum |
Trend zvyšování intenzity výstavby v Brně na úkor zázemí |
BMO |
Rovnoměrnost zalidnění v rámci zastavěného území (do výpočtu zaneseno obyvatelstvo bydlící v Brně, tedy přítomné i v noci) - např. ukazatel koncentrace H |
% |
80 |
60 |
Brno |