Až budou naše děti mít vlastní rodiny, jak to bude se zdroji města? Jak bude fungovat technická infrastruktura, jak energetika a jak mobilita? Dokážeme využít náš potenciál opravdu na maximum?
Kvalitní,
spolehlivá a ekologická veřejná doprava je hlavním systémem, který obyvatelé
města i jeho okolí při svých cestách volí. Nabízí pohodlné a bezbariérové cestování
všem skupinám obyvatel. Ke svému cíli se tak občané města dostanou nejen
rychle, ale i snadno, ať už se rozhodnou využít jakýkoliv způsob dopravy.
Efektivní, otevřený a propustný systém mobility nabízí obyvatelům
řešení odpovídající jejich požadavkům. Díky integrovanému plánování mobility a
využití inovativních řešení je Brno městem krátkých vzdáleností, kde nejsou
důvodem pro omezení pohybu vyšší věk ani hendikep. Principy udržitelné a
efektivní mobility jsou aplikovány i na přepravu zboží. Díky těmto změnám je
město Brno v roce 2050 místem se zdravým a příjemným prostředím pro život.
Podpora preference
udržitelné mobility (veřejná, pěší a cyklistická doprava) přináší městu
především zlepšení životního prostředí, příjemné a kvalitní veřejné prostory a
jeho obyvatelům zvýšení kvality života. Odstraňování bariér ve veřejném
prostoru a zpřístupňování budov pro osoby s omezenou schopností pohybu
činí město pohodlným místem pro kvalitní život všech skupin obyvatel. Efektivní
mobilita jim nabízí komplexní systém s jednoduchou volbou způsobu dopravy
(veřejná doprava, automobil, jízdní kolo či chůze), která nejvíce odpovídá
jejich požadavkům a umožňuje jim dosáhnout cíle jejich cest snadno a rychle,
bez zbytečných časových i ekonomických ztrát. Efektivně je využita také energie
v dopravě, čímž dochází nejen k úsporám, ale také ke snížení negativních
vlivů dopravy na prostředí města a jeho obyvatele.
Individuální automobilová doprava v Brně vázne, není dokončená základní infrastruktura. Na druhé straně má Brno velmi dobře hodnocenou hromadnou veřejnou dopravu a celý krajský integrovaný systém. Právě na dobře fungující veřejné dopravě by měla mobilita v budoucnu v Brně postavená.
Iva Machalová je
vedoucí referátu městské mobility na Odboru dopravy Magistrátu města Brna.
Vystudovala geografii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Na
Magistrátu města Brna působí od roku 2004 (v minulosti jako manažerka několika
EU projektů), zaměřuje se především na plánování v oblasti dopravy a přípravu plánu
udržitelné městské mobility pro Brno.
cíl | indikátor | jednotka | aktuální hodnota | budoucí hodnota | územní průmět | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zvýšit atraktivitu a využití udržitelných druhů dopravy (veřejná, pěší a cyklistická doprava), a snížit tak negativní dopad dopravy na životní prostředí | Sociologické šetření: spokojenost obyvatel s infrastrukturou pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu |
% |
81 % obyvatel spokojeno s podmínkami pro pěší pohyb, 33 % obyvatel spokojeno s podmínkami pro cyklodopravu, spokojenost obyvatel s veřejnou dopravou: 82 % |
rostoucí spokojenost |
celé město |
stupeň automobilizace (počet osobních automobilů na 1 000 ob.) |
počet |
484 |
350 |
celé město |
||
Dělba přepravní práce |
% |
53% (VHD); 6 % (pěší doprava), 2 % (cyklistická doprava), 39 % (IAD) (pozn.: údaje z roku 2014) |
56% (VHD); 12 % (pěší doprava), 12 % (cyklistická doprava), 20 % (IAD) |
celé město |
||
další | Podporovat a implementovat inovace v dopravě | Využití inovativních řešení v dopravě |
slovní popis / slovní ohodnocení |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
další | Vytvořit efektivní a prostupný dopravní systém umožňující snadnou volbu druhu dopravy, který nejlépe odpovídá požadavků uživatelů - obyvatel města | Průměrná rychlost veřejné dopravy |
km/hod. |
15-20 km/hod. (tramvaj) |
rostoucí trend |
celé město |
Plochy pěších zón a sdílených prostorů |
m2 |
307/5 |
rostoucí trend |
celé město |
||
Počet senior busů |
počet |
3 |
30 |
celé město |
||
Plynulost pohybu (časové a ekonomické ztráty způsobené kongescí) |
% |
27 |
klesající trend |
celé město |
||
Počet bezbariérových veřejných objektů a upravených tras |
trendy |
současný stav |
vzrůstající trend |
celé město |
||
Bezbariérová řešení ve veřejné dopravě (podíl bezbariérových vozidel/podíl bezbariérových zastávek) |
% |
vozidla 66% (511/778) |
100 |
celé město |
||
Průměrná vzdálenost zastávek VHD z místa bydliště |
m |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření na úrovni města |
klesající trend |
celé město |
||
další | Zlepšit kvalitu prostředí města | Koncentrace prachových částic PM2,5 |
µg/m3 |
data budou doplněna |
klesající trend |
celé město |
Podíl ekologických vozidel (př. autobusy využívající CNG, do budoucna i elektrobusy a další technologie) / celkový počet vozidel ve veřejné dopravě |
% |
33% (100/302) |
100% |
celé město |
||
Koncentrace benzo[a]pyrenu |
µg/m3 |
data budou doplněna |
klesající trend |
celé město |
||
Podíl populace vystavené hluku >55 dB |
% |
21,7 |
klesající trend |
celé město |
||
Koncentrace NO2 |
µg/m3 |
30,8 |
klesající trend |
celé město |
||
Koncentrace prachových částic PM10 |
µg/m3 |
28,4 |
klesající trend |
celé město |
||
další | Přistupovat k mobilitě ve městě jako ke službě | Počet firem/zaměstananců zapojených do firemního plánování mobility |
počet |
2/3000 |
rostoucí trend |
celé město |
Počet firem zapojených do systému citylogistiky |
počet |
0 |
rostoucí trend |
celé město |
||
Počet zákázníků budoucí společnosti poskytující různé druhu dopravy mobilita jako služba) |
počet |
0 |
rostoucí trend |
celé město |
||
Míra využití sdílených řešení (bikesharing, carsharing) a služeb |
% |
bikesharing 0,4 %, carshring 0,6 % |
rostoucí trend |
celé město |
Je něco s čím nesouhlasíte? Napište nám.
napsat připomínku