Už rok mohou kreativci žádat o dotaci. Jejich zájem roste

Dotační titul Pro Kreativní Brno slaví první rok od svého vzniku. Program, který transparentně podporuje brněnské kreativce, se těší čím dál většímu zájmu. Co vše o něm tedy za rok fungování víme?

Program Pro Kreativní Brno pomáhá žadatelům především v propagaci jejich činnosti a edukaci odborné i laické veřejnosti. O dotaci mohli kreativci poprvé požádat na konci roku 2021. Od té doby vyhlásilo město Brno další dvě výzvy, celkem se tedy do dnešních dní uskutečnila tři dotační kola.

Zájem o dotace pro kreativce postupně roste

Zástupci města Brna již mají k dispozici základní data z prvních dvou dotačních výzev, u třetí pak na výsledky netrpělivě čekají. Dozvědět by se je měli na začátku dubna, už teď je ale znám celkový počet žadatelů. O finanční podporu požádalo ve třetím kole dotačního programu dosud rekordních 23 kreativců. V součtu s předešlými dvěma výzvami se o dotaci přihlásilo celkem 49 žadatelů.

 

Jak ukazuje graf vlevo, plnou částkou, o kterou žadatelé usilovali, podpořilo město v prvním a druhém kole celkem 12 projektů – vždy 6 v jednom kole. Úspěšnost plně podpořených žádostí z první a druhé výzvy tak činí 47,5 %. Další dva projekty se dočkaly alespoň částečného finančního příspěvku, 11 projektů pak při hodnocení žádostí nedosáhlo potřebného počtu bodů a jeden projekt nesplnil kritéria pro podání dotace.

Kompletní evaluace společně se zpětnou vazbou zatím proběhla jen po prvním kole dotačního programu. Z obdržených reakcí každopádně vyplývá, že získané finanční prostředky kreativcům skutečně pomáhají realizovat jejich projekty. Velký přínos vidí žadatelé především v rozšíření spolupráce s jinými kreativci, dále pak ve vzbuzení zájmu o jejich či jiný kreativní obor, vzdělávání laické i odborné veřejnosti, rozšíření povědomí o oboru či objevení nové sítě kontaktů. Dva respondenti pak odpověděli, že díky dotaci se jejich projekt stal mezinárodním anebo jej obohatili či vylepšili.

Žadatelé o dotaci poskytli městu Brnu zpětnou vazbu

Mezi opakované dotazy respondentů patřila otázka, jaký je nejčastěji podporovaný kreativní obor. V dosud podpořených projektech se o toto prvenství dělí gaming, architektura, design (průmyslový, produktový, grafický a fashion) a výtvarná umění a trh s uměním. Tyto výsledky se však s každým dalším vyhodnocením mohou výrazně změnit. Všechny podpořené projekty jsou k seznámení na webu Kreativní Brno. 

Vedle rostoucího zájmu o dotační program je potěšující také to, že na otázku, zda budou kreativci žádat o finance znovu, byla odpověď ve všech případech kladná. Proto žadatele jistě zajímá, že na přelom let 2023 a 2024 se plánuje čtvrtá výzva dotačního programu. Ještě předtím v průběhu tohoto roku, konkrétně od dubna do konce října, budou kreativci realizovat projekty podpořené ze třetí výzvy. 

Dotační program tedy rozhodně nekončí. Spolupráce mezi magistrátem a tvůrci je oboustranně prospěšná a v dnešní době i nedílnou součástí podpory podnikání s přidanou hodnotou.