„Kam kráčíš Brno?“

Letos byla strategie #brno2050 v ulicích vidět víc než kdy předtím. Malý stánek z minulých let vyrostl do podoby architektonické instalace, spojené s venkovní výstavou, sérií přednášek a exkurzí pro širokou veřejnost. Oslovili jsme tak téměř 2 700 Brňanů a na tři týdny oživili a zpříjemnili kolemjdoucím jedno z nejzanedbanějších míst v centru města – “na Pohořelci”.

Foto: BoysPlayNice.

Pro pořádání akce jsme záměrně zvolili jedno z dlouhodobě opomíjených míst v centru – prostranství nad obchodním domem Centrum (mezi ulicemi Kobližná a Jánská), na kterém ještě před pár lety stálo nevzhledné tržiště. Jedním z cílů akce bylo právě dočasné využití tohoto místa, které ukázalo jeho potenciál do budoucna.

V současnosti se dokončuje rekonstrukce tohoto prostranství, která z něj opět udělá důstojný prostor v centru města.

Foto: BoysPlayNice.

Na prostranství si zároveň stále můžete prohlédnout velkoplošnou kresbu, umístěnou na výkladu bývalého copy-centra. Téměř 25metrové plátno představuje jednotlivé hodnoty strategie pomocí kreslených ilustrací s využitím panoramatu města. Architektonické instalaci dominoval nafukovací prstenec, znázorňující objem 1 tuny oxidu uhličitého.

Celá instalace doplněná zelení a městským mobiliářem vytvářela atraktivní zázemí pro účastníky jednotlivých akcí i kolemjdoucí. Více o celém architektonickém řešení najdete např. v designovém magazínu Designmag nebo Earch.

Tematicky se doprovodné akce festivalu zaměřily na fyzické prostředí města, šetrné nakládání se zdroji a služby pro obyvatele města.

Pokrývaly tak širokou paletu témat od kvality veřejných prostranství, přes rozvoj brněnských brownfields, péči o zeleň ve městě, hospodaření s vodou až po aktuální téma cirkulární ekonomiky např. v podobě sdílení a opětovného využití věcí. Velký zájem byl o prezentaci zdravého životního stylu, jejíž součástí byla i možnost bezplatného měření a přednášku věnovanou ožehavému tématu dostupného bydlení.

Během akcí vystoupila řada prezentujících z Magistrátu města Brna, městských organizací, nezávislých odborníků i partnerů festivalu.

Foto: BoysPlayNice

Přednášky a prezentace byly koncipovány prakticky – Brňané se na nich dozvěděli o konkrétních možnostech, jak mohou sami za sebe přispět k naplnění vize o budoucí podobě města a jak konkrétně je v tom může podpořit město Brno i další subjekty, tzv. městského ekosystému. Exkurze pak Brňanům umožnily nahlédnout “pod pokličku” řady technických provozů, které přispívají ke každodennímu dobrému fungování města.  Jak vypadal jeden den „provozu“ na prostranství? To zjistíte během 30 sekund na tomto videu.

Za 23 dní instalace bylo osloveno více než 2 000 kolemjdoucích návštěvníků. Celkem proběhlo 14 akcí a 10 exkurzí, kterých se zúčastnilo téměř 700 návštěvníků. Zájem kolemjdoucích i přímé zapojení obyvatel Brna do akcí a exkurzí potvrdilo důležitost osobní interakce a diskuze zástupců města s občany přímo ve veřejném prostoru. Osvědčila se i forma dočasného využití veřejného prostranství prostřednictvím venkovní výstavy a architektonické instalace, které sloužily jako poutač a lákadlo pro kolemjdoucí.

I v příštích letech tak budeme prostřednictvím podobných akcí měnit zažitou praxi strategického plánování jako věci, která je pouze v rukou odborníků. Strategie #brno2050 stanovuje řadu priorit, které budou mít v blízké budoucnosti zásadní vliv na život ve městě a jeho obyvatele.

Od počátku se proto snažíme o intenzivní zapojení nejen odborné, ale i laické veřejnosti, a to nejen do přípravy strategie v příštích letech, ale hlavně i do jejího naplňování.

Návštěvnost