Až budou děti dospělé, jak se bude ve městě Brně žít? Jaké bude životní prostředí – to i přírodní, i to člověkem vytvořené? Jak to bude s bydlením, zdravotnictvím, sociálními službami, kulturou nebo sportem?
Kvalita života
Pomozte nám vytvořit dlouhodobý pohled na to, jak vylepšit kvalitu života v našem městě.
Klikněte na název hodnoty a přečtěte si detailní informace
Popis hodnoty
Brno je v roce 2050 univerzitním městem, do kterého přijíždějí získat špičkové vzdělání studenti nejen z ČR, ale z celé Evropy. Město moudře využívá potenciálu akademické komunity, zapojuje je do občanského života (popularizace, veřejné diskuse) i odborného rozhodování ve strategických otázkách rozvoje města. Město si uvědomuje ekonomický i sociální význam vzdělání a podporuje učení obyvatel v každém věku. Možnost kvalitního vzdělávání na všech úrovních a pro všechny věkové kategorie je samozřejmostí. Brněnské školy jsou otevřeny novým metodám a postupům a nikoho ze vzdělávání nevyčleňují.
Přínos
Význam vzdělanosti a vzdělávání pro společnost stále roste, vzdělanost populace a její vědecká úroveň budou stále vyšší mírou rozhodovat o budoucnosti jednotlivých měst i zemí. Snadná dostupnost a vysoká kvalita vzdělání pozitivně ovlivní ekonomický i sociální rozvoj města a jeho obyvatel. Díky přicházejícím mladým lidem bude mít Brno a jeho obyvatelé stále dostatek impulsů a inspirace, městská komunita bude stále "živá". Otevřená akademická sféra pozitivně ovlivní veřejnou debatu i rozvoj města v řadě oblastí.
Současný stav
45%Budoucí stav
74%Město Brno se v posledním desetiletí stalo univerzitním městem, což významně podpořilo rozvoj města. Studenti zde nejenom utrácí množství finančních prostředků, ale také zde po skončení studia zůstávají, což je pro brněnskou ekonomiku kvalitní pracovní síla. Přesto má Brno ještě velký potenciál ke kosmopolitizaci a přilákání zahraničních studentů stejně jako ve zvýšení kvality předškolního a základního vzdělávání.
Garant
Ondřej Přibyla
Lektor, dříve aktivní popularizátor přírodních věd. Nyní lektor komunikace a mediátor sporů.
cíl | indikátor | jednotka | aktuální hodnota | budoucí hodnota | územní průmět | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Podpořit špičkovou kvalitu a dostupnost vzdělávání pro všechny | Ranking univerzit |
pořadí |
600-801 (2 VŠ, další nad 800) |
300-500 (min. 2 VŠ v prvních 500, další do 800) |
|
Míra naplněnosti kapacit MŠ a ZŠ (počet dětí / kapacita) |
% |
MŠ 100 % (11 537 / 11 537), ZŠ 98,7 % (27 102 / 27 451) |
90% |
|||
Spokojenost s nabídkou možnosti vzdělávání |
% (součet odpovědí velmi spokojen/a a spíše spokojen/a) / případně souhrnný index |
73,8 % (33,2 %, 40,6 %) / index 1,65 |
index 1 |
|||
Výsledky PISA (mezinárodní šetření úrovně gramotnosti patnáctiletých žáků, OECD) |
% |
|||||
Počet studentů VŠ |
počet |
68 418 |
90 000 |
|||
další | Zajistit široké spektrum dostupného a inkluzivního formálního vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ) | Počet segregovaných škol |
Počet |
6 |
0 |
|
Podíl alternativních a inovativních MŠ, ZŠ a SŠ |
% |
|||||
Počet cizojazyčných MŠ, ZŠ a SŠ |
Počet |
4 |
21 |
|||
další | Posílit otevřenost akademické sféry vůči veřejnosti, přímé zapojení akademických pracovníků a studentů do aktivit města (univerzity jako otevřená centra vzdělanosti) | Podíl univerzit a vysokých škol, které pravidelně realizují aktivity pro širokou veřejnost a dlouhodobě se zapojují do aktivit města |
% |
100% |
||
další | Zvýšit mezinárodní přitažlivost a renomé brněnských univerzit | Počet akreditovaných studijních programů v cizím jazyce |
počet |
|||
Podíl zahraničních studentů |
% |
20 % (13 560) |
||||
Podíl zahraničních akademických pracovníků |
% |
|||||
další | Podpořit celoživotní učení | Spokojenost s dostatkem informací o možnostech dalšího vzdělávání dospělých |
% (součet odpovědí velmi spokojen/a a spíše spokojen/a) / případně souhrnný index |
50,2 % (17,2 %, 33,0 %) / index 1,91 |
75% / index 1 |
|
Podíl dospělých, kteří se účastní dalšího vzdělávání dospělých |
% |
Je něco s čím nesouhlasíte? Napište nám.
napsat připomínku