Popis hodnoty
Brno, jako prostupné město, nabízí díky efektivně řízenému a provázanému systému dopravy, rychlý a jednoduchý pohyb po městě a jeho okolí, bez ohledu na výběr dopravního prostředku. Brno jako prostupné město je také městem otevřeným. Areály, veřejná prostranství, budovy i prostředky veřejné dopravy a přístupy k nim jsou navrhovány tak, aby nepředstavovaly pro pohyb po městě bariéru, ani věk či hendikep tak nejsou v Brně důvodem pro omezení pohybu obyvatel města.
Přínos městu
Plynulý a rychlý pohyb, který prostupné město umožňuje, usnadňuje obyvatelům města cestování a přepravu zboží, zároveň také zkracuje dobu, kterou přepravou tráví. Efektivní systém dopravy je vybudován tak, že umožňuje jednoduchý přestup mezi dopravními prostředky, což snižuje dopravní zácpy, zkracuje dobu cest. To vše přináší nejen zlepšení životního prostředí, ale také pozitivní ekonomické efekty související s úsporou času. Prostupné město také odstraňuje bariéry, otevíráním uzavřených areálů, vytvářením bezbariérových prostor či přístupů zlepšuje podmínky pohyb všech obyvatel města.
Garant
Iva Machalová
Vedoucí referátu městské mobility na Odboru dopravy Magistrátu města Brna. Vystudovala geografii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Na Magistrátě města Brna působí od roku 2004 (v minulosti jako manažerka několika EU projektů) a zaměřuje se především na plánování v oblasti dopravy a přípravu Plánu udržitelné městské mobility pro Brno.
CÍL | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zvýšit prostupnost a přístupnost území | Cestovní doba pro jednotlivé dopravní módy |
min |
|||
Podíl bezbariérových prostor a budov |
% |
|||||
Rozsah zklidněných zón (zóna 30, obytná oblast) |
||||||
Podíl zastávek VHD a přestupních uzlů s bezbariérovým řešením |
% |
|||||
Podíl pěších tras s bezbariérovým řešením |
% |
|||||
další | Zvýšit plynulost dopravy | Počet parkovišť P+R |
1 |
20 |
Brno a BMO |
|
Časové ztráty způsobené kongescí |
% |
27 % |
||||
Cestovní doba |
% |
|||||
Využití parkovišť P+R |
10 % |
80 % |
||||
další | Zvýšit informační prostupnost města | |||||
další | Zvýšit cestovní rychlosti a dostupnosti veřejné dopravy v Brně a BMO | Počet/podíl křižovatek s preferencí VHD |
% |
56 % (84/151) |
80 % |
|
Průměrná cestovní rychlost |
km/hod |
|||||
Podíl bezbariérových vozidel VHD |
% |
66 % (511/778) |
95 % |