Popis hodnoty
Brno je město s udržitelnou mobilitou. Kvalitní, spolehlivá a ekologická veřejná doprava je hlavním systémem, který obyvatelé města i jeho okolí volí při svých cestách. Snadně a rychle se však ke svému cíli dostanou, ať zvolí jakýkoliv dopravní prostředek. Díky integrovanému dopravnímu plánování, využití inovativních přístupů pro řízení mobility a také díky zapojení obyvatel Brna do plánování mobility, je Brno město krátkých vzdáleností s efektivním systémem mobility, který jeho uživatelům nabízí řešení, odpovídající jejich požadavkům. Principy udržitelné a efektivní mobility jsou aplikovány i na přepravu zboží. Díky těmto změnám je tak město Brno v roce 2050 místem se zdravým a příjemným prostředím pro život.
Přínos městu
Udržitelná mobilita přináší městu především zlepšení životního prostředí a příjemné a kvalitní veřejné prostory. Efektivní mobilita nabízí obyvatelům města komplexní dopravní systém s jednoduchou volbou, která nejvíce odpovídá jejich požadavkům, a umožňuje dosáhnout cíle jejich cest snadno a rychle, bez zbytečných časových i ekonomických ztrát. Efektivně je využita také energie v dopravě, čímž dochází nejen k úsporám, ale také snížení negativních vlivů dopravy na prostředí města a jeho obyvatele.
Garant
Iva Machalová
Vedoucí referátu městské mobility na Odboru dopravy Magistrátu města Brna. Vystudovala geografii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Na Magistrátě města Brna působí od roku 2004 (v minulosti jako manažerka několika EU projektů) a zaměřuje se především na plánování v oblasti dopravy a přípravu Plánu udržitelné městské mobility pro Brno.
CÍL | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zvýšit atraktivitu veřejné dopravy pro cestování ve městě a jeho okolí, rozšířit a zkvalitnit infrastrukturu pro cyklistickou a pěší dopravu a zvýšit tak využití udržitelných druhů dopravy (veřejná, pěší a cyklistická doprava) | Stupeň automobilizace |
počet osobních automobilů na 1000 obyvatel |
484 |
350 |
|
Spokojenost obyvatel s infrastrukturou pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu |
% |
81 % obyvatel spokojeno s podmínkami pro pěší pohyb, 33 % obyvatel spokojeno s podmínkami pro cyklodopravu, spokojenost obyvatel s veřejnou dopravou: 82 % |
nemá (respektive bude zjišťován v celém městě) |
|||
Dělba přepravní práce |
podíl počtu cest/přepravní výkon na celkovém objemu (%) |
53% (VHD); 6 % (pěší doprava), 2 % (cyklistická doprava), 39 % (IAD) (pozn.: údaje z roku 2014) |
56% (VHD); 12 % (pěší doprava), 12 % (cyklistická doprava), 20 % (IAD) |
nemá (respektive bude zjišťován v celém městě) |
||
další | Snížit intenzitu dopravy v centrální části města a mimo rezidentní území; zavedení city logistiky | podíl tranzitní dopravy v rezidentních územích |
% |
|||
Počet dopravních nehod |
počet |
2515 |
||||
podíl tranzitní dopravy v centrální části města |
% |
|||||
počet komerčních aktivit zapojených do systému citylogistiky |
% |
0 |
80 % |
|||
další | Vytvořit město krátkých vzdáleností s efektivním systémem dopravy a snížit tak negativní vlivy dopravy a energetickou náročnost dopravy | Průměrná délka cesty za službami |
km |
nákup (6 km), lékař (6,4 km), vzdělávání (6,8 km), úřad/pošta/banka (6,5 km) |
||
Podíl ekologických vozidel/celkový počet vozidel ve veřejné dopravě |
33 % (100/302) |
100 % |
||||
Kvalita ovzduší (prachové částice, NOx, benzo(a)pyren) |
||||||
Rozsah nízkoemisní zóny |
m2 |
0 |
||||
Náklady na provoz VHD |
mil Kč |
2644 |
||||
Podíl populace vystavené hluku >55 dB |
% |
21,7 |
||||
další | Zavést komplexní plánování dopravy zaměstnanců a návštěvníků velkých podniků a institucí včetně záměrů generujících dopravu | Počet podniků a insitucí / zaměstnanců/ s firemním plánem mobility |
počet |
2 |
70 |
|
další | Využít sdílených dopravních řešení (bikesharing, carsharing) | Počet uživatelů carsharingu |
počet |
nemá (respektive bude zjišťován v celém městě) |
||
Počet uživatelů bikesharing |
počet |
nemá (respektive bude zjišťován v celém městě) |