Až budou naše děti mít vlastní rodiny, jak to bude se zdroji města? Jak bude fungovat technická infrastruktura, jak energetika a jak mobilita? Dokážeme využít náš potenciál opravdu na maximum?
Globálně dostupné
město je prostřednictvím kvalitní, kapacitní a spolehlivé dopravní a komunikační
infrastruktury dobře spojeno s okolním světem. Brno v roce 2050 je napojeno na
hierarchicky nadřazené dopravní a komunikační tahy (např. letecké trasy,
dálnice, VRT, globální sítě pro přenos dat aj.). Díky tomu je dobře spojeno s
metropolemi nacházejícími se ve (středo)evropském a též celosvětovém prostoru
(např. Praha, Vídeň, Bratislava, Mnichov, Berlín a další).
Dobrá dostupnost
města a jeho metropolitního regionu je důležitá pro efektivní a spolehlivé
fungování všech složek života, zejména pro metropolitní ekonomiku, vědecké
struktury a také pro všechny další socioekonomické činnosti, neboť
umožňuje udržování a rozvíjení potřebných kontaktů. Jejím projevem je snadná
dosažitelnost města i jeho okolí pro všechny osoby, které sem z různých důvodů
přijíždějí či odsud vyjíždějí (obyvatelé, dojíždějící, investoři, podnikatelé,
turisté, vědci a další).
Globální dostupnost je klíčovým faktorem rozvoje a růstu města. Město Brno leží na křižovatce mnoha evropských cest, avšak dopravní infrastruktura tomu ne vždy zcela odpovídá. Velké rezervy má Brno zejména v železniční a letecké dopravě.
Daniel Seidenglanz
působí jako odborný asistent na Geografickém ústavu Přírodovědecké fakulty
Masarykovy univerzity v Brně. Ve své pedagogické i výzkumné činnosti se věnuje
především problematice geografie dopravy, přičemž se zaměřuje jak na téma
každodenní mobility a jejího významu v časoprostorových rutinách obyvatel,
tak na oblast železniční, silniční a letecké dopravy.
cíl | indikátor | jednotka | aktuální hodnota | budoucí hodnota | územní průmět | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé dopravní a komunikační spojení Brna se (středo)evropskými a světovými metropolemi, a to v osobní i nákladní dopravě a také v oblasti informačních toků | Komunikační a datové infrastruktury: datová kapacita sítí napojujících Brno do mezinárodních a globálních sítí |
byte |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření (pravděpodobně nutný dopočet dle GIS) |
rostoucí trend |
celé město a jeho metropolitní oblast |
Železniční doprava: časová dostupnost sousedních středoevropských center (Praha, Vídeň, Bratislava, Budapešť, Varšava, Berlín a Mnichov) |
minuty |
Praha (150), Vídeň (90), Bratislava (90), Budapešť (250), Varšava (420), Berlín (440), Mnichov (400) |
Praha (60), Vídeň (45), Bratislava (45), Budapešť (120), Varšava (150), Berlín (180), Mnichov (150) |
celé město a jeho metropolitní oblast |
||
Silniční doprava: časová dostupnost sousedních středoevropských center (Praha, Vídeň, Bratislava, Budapešť, Varšava, Berlín a Mnichov) |
minuty |
Praha (120), Vídeň (100), Bratislava (80), Budapešť (190), Varšava (400), Berlín (360), Mnichov (360) |
Praha (120), Vídeň (80), Bratislava (80), Budapešť (180), Varšava (330), Berlín (330), Mnichov (330) |
celé město a jeho metropolitní oblast |
||
Letecká doprava: počet destinací dostupných z Brna pravidelnými přímými lety za běžný týden (z toho uzlová letiště síťových dopravců) |
počet |
3(1) |
20(6) |
celé město a jeho metropolitní oblast |
||
Otevřenost města vůči novým, postupně vznikajícím inovacím dopravních a komunikačních technologií |
slovní popis / slovní ohodnocení |
zhodnocení stávajícího stavu – bude doplněno |
rostoucí otevřenost města vůči novým, postupně vznikajícím inovacím a jejich zvyšující se využití |
celé město a jeho metropolitní oblast |
||
další | Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé fungování dopravních terminálů, které umožňují vstup globálních osobních i nákladních dopravních a informačních toků do prostoru města a metropolitního regionu Brna | Systém záchytných parkovišť P&R, umožňujících bezkonfliktní přechod z osobní dálkové automobilové dopravy do systému městské dopravy (kapacita parkovišť) |
slovní popis / slovní ohodnocení, číslo |
doposud nefunguje jako systém (v provozu je jedno parkoviště P&R s kapacitou 177 míst) |
ano, 20 000 parkovacích míst na různých parkovištích lokalizovaných na trasách hlavních příjezdů do města |
celé město a jeho metropolitní oblast |
Letiště dobře napojené na navazující systémy městské a příměstské osobní i nákladní dopravy |
slovní popis / slovní ohodnocení |
Letiště je napojeno na silniční komunikaci, železniční vlečku a autobusovou linkou E76 i do systému MHD |
Zlepšující se napojenost letiště na dopravní systémy osobní i nákladní dopravy (kolejové napojení včetně pravidelné osobní dopravy, silniční napojení s kapacitnějším parkovištěm, terminál nákladní dopravy) |
letiště Brno-Tuřany, celé město a jeho metropolitní oblast |
||
Propojení terminálů nákladní silniční dopravy s terminály ostatních druhů dopravy (intermodalita) |
slovní popis / slovní ohodnocení |
V současnosti je v provozu terminál Brno-jih, ucelený systém a efektivní propojení různých druhů dopravy není k dispozici |
Systém terminálů propojujícících jednotlivé druhy nákladní dopravy do efektivního systému |
celé město a jeho metropolitní oblast |
||
Fungující moderní železniční uzel dobře napojený na vnitřní strukturu města a navazující na systémy městské a příměstské osobní i nákladní dopravy |
slovní popis / slovní ohodnocení |
doposud ne |
ano |
hlavní vlakové nádraží, celé město a jeho metropolitní oblast |
Je něco s čím nesouhlasíte? Napište nám.
napsat připomínku