Až budou děti velké, jak bude město Brno fungovat? Jak transparentně a jak efektivně se bude hospodařit? Jaká bude občanská společnost, místní komunity nebo přímá participace na rozhodování?
Participující
město nepřistupuje k veřejné správě autoritativně, ale dává naopak prostor určitému
zapojení všem, kdo o to projeví zájem. Participující město buduje prostřednictvím
vstřícné komunikace a naslouchání vzájemnou důvěru jak mezi občany a
samosprávou, tak i mezi partnerskými městy či sousedními regiony.
Participující město otevřeně informuje o veřejném dění, nebojí se využít
znalosti zástupců univerzit a odborníků z praxe, zjišťuje si názor občanů
na důležitá politická rozhodnutí, má zájem o zpětnou vazbu a umožňuje občanům
přímo rozhodovat o části prostředků v rámci participativního rozpočtování.
Díky jednotnému
informačnímu portálu, ve kterém budou přehledně, srozumitelně a strukturovaně
prezentovány připravované i realizované záměry města, bude zajištěna informovanost
veřejnosti i vstupní prostor pro zapojení do participačních aktivit.
Koordinovaným zapojením odborníků z univerzit, praxe i zahraničí a vytvořením
prostoru pro odborný dialog bude zajištěno zvýšení kvality výstupů veřejné
správy města. Zmíněné změny povedou ke zvýšení kvality života ve městě i
spokojenosti obyvatel.
V zájmu rozvoje Brna je větší zapojení občanů do konstruktivního rozvoje města, čímž se může vybudovat větší důvěra mezi lidmi. Potenciál pro participaci obyvatel je v Brně relativně vysoký.
Tomáš Koláčný je
člen Pirátské strany, od roku 2014 zastupitel města Brna, od roku 2016 radní
města Brna pro oblast otevřenosti města a participaci obyvatel. Vystudoval
program silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika se zaměřením na
jadernou energetiku na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT
v Brně. Od roku 2011 se aktivně věnuje prosazování participace ve všech patrech
veřejné správy, spolu s legislativním týmem Pirátské strany připravuje zákonný
rámec pro participativní rozpočtování na obecní úrovni.
Na vytváření této hodnoty spolupracovala Simona Škarabelová, nezávislá
konzultantka v oblasti marketingu, fundraisingu, PR a komunikace v
neziskovém sektoru. Vystudovala německý jazyk a literaturu a ekonomii na
Masarykově univerzitě, kde získala i doktorát z ekonomie. Rok působila na
Institutu pro NPO marketing-management na univerzitě ve švýcarském Fribourgu,
pět let vedla vnější vztahy ESF MU, dále působila v Radě pro nestátní neziskové
organizace pod Úřadem vlády ČR. Problémy z praxe neziskových organizací využívá
už osmnáct let jako odborná asistentka při výuce studentů na Masarykově
univerzitě, příležitostně se zapojuje do výzkumu Centra pro výzkum neziskových
organizací (na MU), aktivně působí v neziskovém kulturním sektoru (Brno
kulturní, z. s). Svou energii aktuálně věnuje nejvíce Nadaci Partnerství, svým
studentům na MU a působení v Komisi Rady města Brna pro kulturu.
cíl | indikátor | jednotka | aktuální hodnota | budoucí hodnota | územní průmět | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zapojení široké veřejnosti, komunit, odborníků a dalších stakeholderů do samosprávních aktivit města prostřednictvím participačních nástrojů na různé úrovni odbornosti (identifikace a vybudování osobního vztahu s městem) | Sociologické šetření: spokojenost s možnostmi účastnit se veřejných setkání, besed občanů se zástupci města apod. |
hodnota ukazatele |
2,18 (2017) |
1,2 |
celé město |
Sociologické šetření: míra aktivně zapojených občanů města v rámci participačních nástrojů |
% |
<2 % (2016); 7 % (2017) |
60 % |
celé město |
||
Sociologické šetření: spokojenost s možností podílet se na místním plánování |
hodnota ukazatele |
2,35 (2017) |
1,2 |
celé město |
||
Sociologické šetření: spokojenost s možnostmi podávat přímé žádosti a dotazy na Magistrát města Brna |
hodnota ukazatele |
2,22 (2017) |
1,2 |
celé město |
||
Sociologické šetření: identifikace s městem |
% |
61 % (Velmi silně se cítí být identifikováno s Brnem 39 % obyvatel, silně 22 %). |
85 % (součet velmi silně a silně) |
celé město |
||
další | Vytvoření a provoz jednotného informačního webového portálu participace, ve kterém bude v přehledné, strukturované a srozumitelné formě představeny oblasti možného vnějšího zapojení do veřejné správy, definovány jednotlivé participační persony a stanoveny transparentní způsoby, jak je možné do konkrétní participační persony vstoupit. | Aktivní zapojení občanů prostřednictvím participačního portálu |
% |
0% |
40% |
celé město |
Realizace participačního portálu a definice participačních person, volba garantů pro každou personu, definice transparentního způsobu vstupu do konkrétní persony na konkrétní úrovni odbornosti |
% |
0% |
100% |
celé město |
||
další | Zasazení participačních nástrojů do samosprávních procesů města ve více úrovních (podle míry zájmu, aktivity a odborné způsobilosti občanů) | Množství prostředků, uvolněných pro participativní rozpočtování oproti celkovému rozpočtu města |
% |
0,02% |
10% |
celé město |
Míra samosprávních procesů s implementovanými participačními nástroji odpovídající úrovně |
% |
nutno stanovit definice a metodiky, data nejsou zjišťována, je nutný výzkum /měření, v současnosti pilotní testování u některých procesů |
60 % |
celé město včetně městských částí |
||
další | Využít všech dostupných forem komunikace a technologií pro rovné zapojení všech skupin obyvatel do komunikace s veřejnou správou. | Sociologické šetření: podíl obyvatel Brna využívajících konkrétní komunikační kanál v rámci jednotlivých skupin (dospělí, senioři, cizinci, zdravotně postižení atd.) |
% |
V roce 2017 občané pravidelně získávali informace o dění ve městě: ze Zpravodajů MČ (16,4 %), zprostředkovaně (23,4 %), ze sociálních sítí (16,2 %), z regionálního vysílání televize (8,8 %), z regionálních rádií (6,8 %), z Metropolitanu (8,0 %), na internetu (8,7 %) atd. – bude sledováno dle cílových skupin! |
20 - 30 % v rámci každé cílové skupiny |
celé město |
Je něco s čím nesouhlasíte? Napište nám.
napsat připomínku