Brno v roce 2050 je
univerzitním městem, do kterého přijíždějí získat špičkové vzdělání studenti
nejen z Česka, ale z celé Evropy. Město moudře využívá potenciálu akademické
komunity, zapojuje ji do občanského života (popularizace, veřejné diskuse) i
odborného rozhodování ve strategických otázkách rozvoje města. Uvědomuje si
ekonomický i sociální význam vzdělání a podporuje učení obyvatel v každém věku.
Možnost kvalitního vzdělávání na všech úrovních a pro všechny věkové kategorie
je samozřejmostí. Personální obsazení a materiální vybavení brněnských
škol odpovídá polovině 21. století.
Význam vzdělanosti
a vzdělávání pro společnost stále roste, vzdělanost populace a její vědecká
úroveň budou stále vyšší mírou rozhodovat o budoucnosti jednotlivých měst i
zemí. Brněnské školy budou přirozeným centrem vzdělanosti v
lokalitě, ve které působí. Snadná
dostupnost a vysoká kvalita vzdělání pozitivně ovlivní ekonomický i sociální
rozvoj města a jeho obyvatel. Díky přicházejícím mladým lidem bude mít
Brno a jeho obyvatelé stále dostatek impulzů a inspirace, město bude stále
živým organizmem. Otevřené školy i akademická sféra pozitivně ovlivní
veřejnou debatu i rozvoj města v řadě oblastí.
Roman Badík působil v letech 2011–2015 jako
grantový manažer ve společnosti CEITEC – Central European Institute of
Technology. V současnosti je vedoucím Odboru výzkumu na Masarykově
univerzitě v Brně.
Na zpracování této hodnoty se dále podílela Vlasta Petříková, koordinátorka
projektů Odboru školství, mládeže a tělovýchovy Magistrátu města Brna v oblasti
vzdělávání v OP VK a OP VVV. V současnosti působí také jako koordinátorka
tvorby Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání ve městě Brně.
Do přípravy této
hodnoty se dále zapojila Marie
Klusoňová, vedoucí Pedagogicko-organizačního oddělení Odboru
školství, mládeže a tělovýchovy Magistrátu města Brna. Zajišťuje komplexní
metodickou a odbornou podporu brněnských mateřských a základních škol a městských
částí. Po odborné stránce garantuje projekty statutárního města Brna v oblasti
vzdělávání v OP VK a OP VVV.
CÍL | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na všech jeho stupních | Sociologické šetření: spokojenost s nabídkou možnosti vzdělávání |
hodnota ukazatele |
1,66 |
1,2 |
celé město |
další | Podpořit celoživotní učení | Sociologické šetření: spokojenost s dostatkem informací o možnostech dalšího vzdělávání dospělých |
hodnota ukazatele |
1,91 |
1,2 |
celé město |
Podíl dospělých, kteří se účastní dalšího vzdělávání dospělých |
% |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
další | Zajistit dostupné a kvalitní zájmové a neformální vzdělávání | Počet dětí a žáků, které se účastní zájmového a neformálního vzdělávání |
počet |
15 000 |
roustoucí trend |
celé město |
Podíl dobrovolnických seniorů z celkového počtu seniorů určité věkové kohorty |
% |
0-5 |
rostoucí trend |
celé město |
||
další | Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na úrovni mateřských a základních škol | Míra naplněnosti kapacit MŠ a ZŠ (počet dětí / kapacita) |
% |
MŠ 100 % (11 537 / 11 537), ZŠ 98,7 % (27 102 / 27 451) |
90% |
celé město |
Počet plně obsazených funkčních školních poradenských pracovišť |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
Výsledky Pisa (mezinárodní šetření úrovně gramotnosti patnáctiletých žáků, OECD), dosud měřeno pouze na úrovni států |
pořadí v dané oblasti |
data za procentuálně za Brno |
rostoucí trend |
celé město |
||
Počet odborně vyškolených pedagogických pracovníků v oblasti polytechnického vzdělávání a vzdělávání v oblasti přírodních věd |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
Počet aktivit v oblasti prosociálního a občanského rozvoje realizovaných dětmi a žáky (školní parlamenty, kroužky sociálního rozvoje) |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
další | Zvýšit kvalitu a internacionalizaci brněnských univerzit a vysokých škol | Podíl zahraničních akademických pracovníků |
% |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
Ranking univerzit |
pořadí |
550.–650. (2 VŠ, další nad 800) |
300.–350. (min. 2 VŠ v prvních 350, další do 800) |
celé město |
||
Počet akreditovaných studijních programů v cizím jazyce |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |
||
Podíl zahraničních studentů |
% |
20 % (13 560) |
rostoucí trend |
celé město |
||
další | Vytvářet podmínky pro spolupracující a informovanou rodinu | Počet seminářů pro zákonné zástupce k významným vzdělávacím tématům: podpora každého dítěte a žáka, přestup mezi stupni vzdělávání, smysluplné kariérové poradenství |
počet |
4 |
rostoucí trend |
celé město |
další | Posílit otevřenost akademické sféry vůči veřejnosti, přímé zapojení akademických pracovníků a studentů do aktivit města (univerzity jako otevřená centra vzdělanosti) | Podíl univerzit a vysokých škol, které pravidelně realizují aktivity pro širokou veřejnost a dlouhodobě se zapojují do aktivit města |
% |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření (pravděpodobně nutný dopočet dle GIS) |
100 |
celé město |
další | Flexibilně a smysluplně koncipovat obory středního vzdělávání v kontextu potřeb trhu práce | Počet studijních oborů |
počet |
data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
rostoucí trend |
celé město |