V roce 2050 panuje mezi obyvateli Brna soudržnost a vzájemná pomoc. Zájem o druhé je běžnou součástí života lidí, místní firmy přispívají k růstu města na základě konceptu společenské odpovědnosti. Město nabízí široké spektrum veřejných a sociálních služeb v odpovídající kvalitě, rozsahu a dostupnosti a je průkopníkem v inovativních projektech. Spolupráce mezi státními institucemi, samosprávou, neziskovými i ziskovým sektorem vede k eliminaci sociálního vyloučení a chudoby. Lidé začali zlepšovat a rozvíjet vztahy v rámci své rodiny i různých komunit a organizací a město je v tom podporuje: pracuje na posilování vzájemného respektu mezi různými skupinami obyvatel. Brno se díky tomu stalo místem, kde k sobě lidé přistupují se vzájemným respektem, důvěrou a nebojí se odlišností.
Mezi obyvateli
města Brna panuje vzájemná důvěra, porozumění a spolupráce, a to mezi mladší a
starší generací (pozitivní vztah a vzájemná pomoc), bohatými a chudými
(přirozený altruismus, sociální podnikání) a majoritními a minoritními
skupinami (vzájemný respekt a pomoc). Brno je díky naplnění této hodnoty
městem, ve kterém se dobře žije nejen elitám, ale všem skupinám obyvatelstva.
Díky spolupráci veřejného, neziskového a soukromého sektoru a aktivnímu
zapojení obyvatel samotných se podařilo zamezit rozevírání sociálních nůžek.
Příznivé sociální klima města a podpora sociálních inovací přispívá k pověsti
města jako příjemného místa pro život, leadera v oblasti rovnosti,
solidarity, vzájemné spolupráce a respektu obyvatel mezi sebou. Brno díky
tomu přitahuje nové obyvatele i návštěvníky a pravidelně stoupá v
žebříčcích kvality života. Naplnění této hodnoty se pozitivně promítá i do
naplňování dalších oblastí kvality života, ať už jde o zdraví, rozvoj vědy a
inovací, nebo mezinárodní charakter města.
Jaromír Hron je předseda Asociace nestátních a neziskových organizací
Jihomoravského kraje, z. s., (ANNO JMK). Od roku 1991 do roku 2001 působil jako
regionální sekretář YMCA v ČR, dále jako výchovný poradce a jednatel YMCA Brno.
Od roku 1998 do roku 2006 byl členem výkonného výboru a posléze předsedou Brněnské
asociace nestátních neziskových organizací, od roku 2006 předsedou výkonného
výboru ANNO JMK. Jako člen výkonného výboru ANNO ČR pracuje od roku 2003.
Zástupkyní garanta je Petra
Stupková. Členkou týmu garanta je dále Petra
Havlíková, pracovnice organizace Nesehnutí (NEzávislé Sociálně Ekologické
HNUTÍ), koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva.
CÍL | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Posílit soudržnost mezi obyvateli města | Důvěra občanů mezi sebou navzájem.(Dá se lidem mezi sebou v Brně důvěřovat? ) |
% |
59 % (v Brně důvěřuje rozhodně ano 6 % obyvatel, spíše ano 53 %) |
90 % (součet rozhodně a spíše ano) |
celé město |
Počet sociálně vyloučených osob či osob v riziku sociálního vyloučení |
Počet |
odhad cca 30 000 |
5 000 |
celé město |
||
další | Zvýšit dostupnost a kvalitu péče a služeb pro seniory, zdravotně postižené a další skupiny obyvatel potřebující sociální péči a sociální pomoc vč. podpory pečujících osob | Sociologické šetření: spokojenost s kvalitou sociální péče |
Součet % odpovědí "Velmi spokojen/a" a "Spíše spokojen/a" / případně přepočtený index |
2,07 |
1,2 |
celé město |
Kapacita pobytových sociálních služeb, včetně kapacit alternativních řešení klasických pobytových služeb |
Počet lůžek |
cca 4 200 |
nárůst na cca 5 200 - 5 500 (případně procentuálně - navýšení o 25% - 30%) |
celé město |
||
Sociologické šetření: spokojenost s dostupností sociálních služeb |
Součet % odpovědí "Velmi spokojen/a" a "Spíše spokojen/a" / případně přepočtený index |
1,98 |
1,2 |
celé město |
||
Kapacita služeb na podporu a ulehčení péče pečujících osob |
Roční kapacita (počet klientů za rok) |
Data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
stoupající trend |
celé město, včetně metropolitní oblasti |
||
Kapacita terénních a ambulantních služeb, včetně využití moderních ICT a asistivních technologií či alternativních řešení ke standardním sociálním službám |
Roční kapacita (počet klientů za rok) |
cca 59 000 |
nárůst na cca 80 000 (případně procentuálně - navýšení o 25 % - 30 %) |
celé město |
||
další | Zvýšit míru solidárnosti obyvatel a společenské odpovědnosti firem (dobrovolná výpomoc, dárcovství...) | Podíl právnických osob poskytujících dar na celkovém počtu právnických osob |
% |
4,2 |
5,46 |
celé město |
Počet dobrovolnických hodin (hodiny odpracované v NNO v letech 2011–2014, velké i malé organizace) |
Průměrný počet hodin na jednoho dobrovolníka odpracovaných v NNO za jeden rok |
48 |
58 |
celé město |
||
Solidarita a soudržnost ve společnosti (zhodnoceno na základě sociologického výzkumu) |
Slovní popis / slovní ohodnocení |
Data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
Zvyšující se solidarita a soudržnost obyvatel |
celé město |
||
další | Snížit počet sociálně vyloučených lokalit a omezit vznik nových | Počet komerčních ubytoven ve kterých žijí sociálně vyloučené osoby |
Počet |
61 |
0 |
celé město |
Počet sociálně vyloučených osob, žijících v komerčních ubytovnách |
Počet |
1500 |
0 |
celé město |
||
Počet sociálně vyloučených lokalit |
Počet |
7 |
0 |
Brno-střed a Brno-sever – tzv. „brněnský Bronx“, v menší míře na území MČ Brno-jih, Židenice a Královo Pole. |
||
Počet sociálně vyloučených obyvatel ve městě Brně |
Počet |
odhad 12 - 15 000 |
5 000 |
celé město |
||
další | Podporovat různorodost a rovný přístup ke všem obyvatelům (rovnost pohlaví, zvýšení míry tolerance vůči různým generacím, etnikům a jiným minoritám) | Podíl městem podpořených projektů/akcí podporujících rovnost, propojování komunit a vzájemný respekt mezi různorodými skupinami obyvatel |
% |
Data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření |
Min. 5 % akcí |
Celé město včetně metropolitní oblasti |
Míra diskriminace a nesnášenlivosti vůči různým skupinám (výzkum Eurobarometr 437) |
Hodnoty dosahované v Brně v komparaci s národní hodnotou |
Data nejsou zjišťována, je nutný výzkum/měření na úrovni města |
O 20 % lepší výsledky než celonárodní průzkum |
Celé město včetně metropolitní oblasti |
||
další | Systematicky podporovat sociální inovace (podpora alternativních řešení klasických sociálních služeb, rozvoj a využití moderních ICT a asistivních technologií, podpora sociálního podnikání apod.) | Otevřenost města vůči novým, postupně vznikajícím inovacím (součástí hodnocení může být např. počet sociálních podniků, počet lidí využívajících ICT a asistivní technologie, počet vzniklých alternativních řešení ke standardním službám, počet start-upů v sociální oblasti, počet PPP projektů v sociální oblasti, případně míra spokojenosti s podporou inovací, návratnost investic do inovativních a „smart“ řešení v sociální oblasti apod |
Slovní popis / slovní ohodnocení |
Zhodnocení stávajícího stavu – bude doplněno |
Rostoucí otevřenost města vůči novým, postupně vznikajícím inovacím a jejich zvyšující se využití |
Celé město, včetně metropolitní oblasti |