Až budou naše děti mít vlastní rodiny, jak to bude se zdroji města? Jak bude fungovat technická infrastruktura, jak energetika a jak mobilita? Dokážeme využít náš potenciál opravdu na maximum?
Zdroje
Pomozte nám vytvořit dlouhodobý pohled na to, jak pracovat se zdroji našeho města.
Klikněte na název hodnoty a přečtěte si detailní informace
Popis hodnoty
Kvalitní, spolehlivá a ekologická veřejná doprava je hlavním systémem, který obyvatelé města i jeho okolí volí při svých cestách. Snadně a rychle se však ke svému cíli dostanou, ať už se rozhodnou využít jakýkoliv způsob dopravy. Efektivní, otevřený a propustný systémem mobility nabízí obyvatelům řešení odpovídající jejich požadavkům. Díky integrovanému plánování mobility, využití inovativních řešení je Brno město krátkých vzdáleností, kde věk ani hendikep nejsou důvodem pro omezení pohybu. Principy udržitelné a efektivní mobility jsou aplikovány i na přepravu zboží. Díky těmto změnám je tak město Brno v roce 2050 místem se zdravým a příjemným prostředím pro život.
Přínos
Podpora preference udržitelné mobility (veřejná, pěší a cyklistická doprava) přináší městu především zlepšení životního prostředí a příjemné a kvalitní veřejné prostory a jeho obyvatelům zvýšení kvality života. Efektivní mobilita nabízí obyvatelům města komplexní systém s jednoduchou volbou způsobu dopravy (veřejná doprava, automobil, jízdní kolo či chůze), která nejvíce odpovídá jejich požadavkům, a umožňuje dosáhnout cíle jejich cest snadno a rychle, bez zbytečných časových i ekonomických ztrát. Efektivně je využita také energie v dopravě, čímž dochází nejen k úsporám, ale také snížení negativních vlivů dopravy na prostředí města a jeho obyvatele.
Současný stav
48%Budoucí stav
85%Individuální automobilová doprava v Brně vázne, není dokončená základní infrastruktura. Na druhé straně má Brno velmi dobře hodnocenou hromadnou veřejnou dopravu a celý krajský integrovaný systém. Právě na dobře fungující veřejné dopravě by měla mobilita v budoucnu v Brně postavená.
Garant
Iva Machalová
Vedoucí referátu městské mobility na Odboru dopravy Magistrátu města Brna.
Vystudovala geografii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Na Magistrátě města Brna působí od roku 2004 (v minulosti jako manažerka několika EU projektů) a zaměřuje se především na plánování v oblasti dopravy a přípravu Plánu udržitelné městské mobility pro Brno.
cíl | indikátor | jednotka | aktuální hodnota | budoucí hodnota | územní průmět | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zvýšit atraktivitu a využití udržitelných druhů dopravy (veřejná, pěší a cyklistická doprava) a snížit tak negativní dopad dopravy na životní prostředí | Spokojenost obyvatel s infrastrukturou pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu |
% |
81 % obyvatel spokojeno s podmínkami pro pěší pohyb, 33 % obyvatel spokojeno s podmínkami pro cyklodopravu, spokojenost obyvatel s veřejnou dopravou: 82 % |
||
Stupeň automobilizace |
počet osobních automobilů na 1000 obyvatel |
484 |
350 |
|||
Dělba přepravní práce |
podíl počtu cest/přepravní výkon na celkovém objemu (%) |
53% (VHD); 6 % (pěší doprava), 2 % (cyklistická doprava), 39 % (IAD) (pozn.: údaje z roku 2014) |
56% (VHD); 12 % (pěší doprava), 12 % (cyklistická doprava), 20 % (IAD) |
|||
další | Přistupovat k mobilitě ve městě jako ke službě | Počet zákázníků budoucí společnosti poskytující různé druhu dopravy mobilita jako služba) |
počet |
0 |
||
Míra využití sdílených řešení (bikesharing, carsharing) a služeb |
% |
bikesharing 0,4 %, carshring 0,6 % |
||||
Počet firem/zaměstananců zapojených do firemního plánování mobility |
2 |
70 |
||||
Počet firem zapojených do systému citylogistiky |
počet |
0 |
||||
další | Vytvořit efektivní a prostupný dopravní systém umožňující snadnou volbu druhu dopravy, který nejlépe odpovídá požadavků uživatelů - obyvatel města | Průměrná vzdálenost zastávek VHD z místa bydliště |
m |
bude doplněno |
||
Plochy pěších zón a sdílených prostorů |
m2 |
bude doplněno |
||||
Plynulost pohybu (časové a ekonomické ztráty způsobené kongescí) |
% |
27% |
||||
Bezbariérová řešení ve veřejné dopravě (podíl bezbariérových vozidel/podíl bezbariérových zastávek) |
% |
vozidla 66% (511/778) |
95% |
|||
Průměrná rychlost veřejné dopravy |
km/hod. |
bude doplněno |
||||
další | Zlepšit kvalitu prostředí města | Podíl ekologických vozidel/celkový počet vozidel ve veřejné dopravě |
% |
33% (100/302) |
100% |
|
Kvalita ovzduší (prachové částice, NOx, benzo(a)pyren) |
||||||
Podíl populace vystavené hluku >55 dB |
% |
21,7 |
0 |
|||
další | Podporovat a implementovat inovace v dopravě | Využití inovativních řešení v dopravě |
nelze kvantifikovat, text |
nemá (respektive bude zjišťován v celém městě) |
||
Metadatové napojení dopravní infsrastruktury na plánování města |
nemá (respektive bude zjišťován v celém městě) |
Je něco s čím nesouhlasíte? Napište nám.
napsat připomínku