Až budou naše děti mít vlastní rodiny, jak to bude se zdroji města? Jak bude fungovat technická infrastruktura, jak energetika a jak mobilita? Dokážeme využít náš potenciál opravdu na maximum?
Zdroje
Pomozte nám vytvořit dlouhodobý pohled na to, jak pracovat se zdroji našeho města.
Klikněte na název hodnoty a přečtěte si detailní informace
Popis hodnoty
Globálně dostupné město je prostřednictvím kvalitní, kapacitní a spolehlivé dopravní a komunikační infrastruktury dobře spojeno s okolním světem. Brno je v roce 2050 napojeno na hierarchicky nadřazené dopravní a komunikační tahy (např. letecké trasy, dálnice, VRT, globální sítě pro přenos dat aj.) a díky tomu dobře spojeno s metropolemi nacházejícími se ve (středo)evropském a též celosvětovém prostoru (např. Praha, Vídeň, Bratislava, Mnichov, Berlín, a další).
Přínos
Dobrá dostupnost města a jeho metropolitního regionu je důležitá pro efektivní a spolehlivé fungování všech složek života, zejména pro metropolitní ekonomiku, vědecké struktury a také pro všechny další socio-ekonomické činnosti, neboť umožňuje udržování a rozvíjení potřebných kontaktů. Jejím projevem je snadná dosažitelnost města i jeho okolí pro všechny osoby, které sem z různých důvodů přijíždějí či odsud vyjíždějí (obyvatelé, dojíždějící, investoři, podnikatelé, turisté, vědci a další).
Současný stav
33%Budoucí stav
72%Globální dostupnost je klíčovým faktorem rozvoje a růstu města. Město Brno leží na křižovatce mnoha evropských cest, avšak dopravní infrastruktura tomu ne vždy zcela odpovídá. Velké rezervy má Brno zejména v železniční a letecké dopravě.
Garant
Daniel Seidenglanz
Působí jako odborný asistent na Geografickém ústavu Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ve své pedagogické i výzkumné činnosti se věnuje především problematice geografie dopravy, přičemž se zaměřuje jak na téma každodenní mobility a jejího významu v časoprostorových rutinách obyvatel, tak i na oblast železniční, silniční a letecké dopravy.
cíl | indikátor | jednotka | aktuální hodnota | budoucí hodnota | územní průmět | |
---|---|---|---|---|---|---|
primární | Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé dopravní a komunikační spojení Brna se (středo)evropskými a světovými metropolemi, a to v osobní i nákladní dopravě a také v oblasti informačních toků | Železniční doprava - časová dostupnost sousedních středoevropských center (Praha, Vídeň, Bratislava, Budapešť, Varšava, Berlín a Mnichov) vlakem po nově otevíraných koridorových a vysokorychlostních tratích |
minuty |
Praha (150), Vídeň (90), Bratislava (90), Budapešť (250), Varšava (420), Berlín (440), Mnichov (400) |
Praha (60), Vídeň (45), Bratislava (45), Budapešť (120), Varšava (150), Berlín (180), Mnichov (150) |
železniční doprava po vysokorychlostních tratích zvyšuje dostupnost Brna i celé jeho metropolitní oblasti |
Letecká doprava - počet destinací dostupných z Brna pravidelnými přímými lety za běžný týden, z toho uzlová letiště síťových dopravců |
číslo, destinace celkem (z toho uzlová letiště) |
3(1) |
20(6) |
letecká doprava zvyšuje dostupnost Brna i celé jeho metropolitní oblasti |
||
Otevřenost města vůči novým, postupně vznikajícím inovacím dopravních a komunikačních technologií |
text (nelze kvanitifikovat) |
podle potřeby jednání s investory, jednání se zodpovědnými národními a evropskými subjekty, předběžné dohody |
podle potřeby jednání s investory, jednání se zodpovědnými národními a evropskými subjekty, předběžné dohody |
případné nové dopravní a komunikační technologie zvyšují dostupnost Brna i celé jeho metropolitní oblasti |
||
Komunikační a datové infrastruktury - datová kapacita sítí napojujících Brno do mezinárodních a globálních sítí |
byte |
bude specifikováno |
bude specifikováno |
komunikační a datová infrastruktura zvyšuje dostupnost Brna i celé jeho metropolitní oblasti |
||
Silniční doprava - časová dostupnost sousedních středoevropských center (Praha, Vídeň, Bratislava, Budapešť, Varšava, Berlín a Mnichov) autem po nově otevíraných dálnicích a dalších hierarchicky nadřazených komunikacích |
minuty |
Praha (120), Vídeň (100), Bratislava (80), Budapešť (190), Varšava (400), Berlín (360), Mnichov (360) |
Praha (120), Vídeň (80), Bratislava (80), Budapešť (180), Varšava (330), Berlín (330), Mnichov (330) |
silniční doprava po hierarchicky nadřazených komunikacích zvyšuje dostupnost Brna i celé jeho metropolitní oblasti |
||
další | Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé fungování dopravních terminálů, které umožňují vstup globálních osobních i nákladních dopravních a informačních toků do prostoru města a metropolitního regionu Brna | Letiště dobře napojené na navazující systémy městské a příměstské osobní i nákladní dopravy |
text |
doposud ne |
ano |
okolí letiště Brno-Tuřany, město Brno a celá metropolitní oblast |
Fungující moderní železniční uzel dobře napojený na vnitřní strukturu města a navazujícící na systémy městské a příměstské osobní i nákladní dopravy |
text |
doposud ne |
ano |
okolí hlavního vlakového nádraží a také dalších železničních terminálů, město Brno a celá metropolitní oblast |
||
Systém záchytných parkovišť P&R umožňujících bezkonfliktní přechod z osobní dálkové automobilové dopravy do systému městské dopravy (kapacita parkovišť); propojení terminálů nákladní silniční dopravy s terminály ostatních druhů dopravy (intermodalita) |
text, číslo |
doposud nefunguje jako systém (v provozu je 1 parkoviště P&R s kapacitou 177 míst) |
ano, 20 000 parkovacích míst |
okolí záchytných parkovišť P&R a také nákladních terminálů, město Brno a celá metropolitní oblast |
Je něco s čím nesouhlasíte? Napište nám.
napsat připomínku