Univerzitní vzdělané město

hodnota fotka

Popis hodnoty

<p>Brno je v roce 2050 univerzitním městem, do kterého přijíždějí získat špičkové vzdělání studenti nejen z ČR, ale z celé Evropy. Město moudře využívá potenciálu akademické komunity, zapojuje je do občanského života (popularizace, veřejné diskuse) i odborného rozhodování ve strategických otázkách rozvoje města. Město si uvědomuje ekonomický i sociální význam vzdělání a podporuje učení obyvatel v každém věku. Možnost kvalitního vzdělávání na všech úrovních a pro všechny věkové kategorie je samozřejmostí. Brněnské školy jsou otevřeny novým metodám a postupům a nikoho ze vzdělávání nevyčleňují.</p>

Přínos městu

<p>Význam vzdělanosti a vzdělávání pro společnost stále roste, vzdělanost populace a její vědecká úroveň budou stále vyšší mírou rozhodovat o budoucnosti jednotlivých měst i zemí. Snadná dostupnost a vysoká kvalita vzdělání pozitivně ovlivní ekonomický i sociální rozvoj města a jeho obyvatel. Díky přicházejícím mladým lidem bude mít Brno a jeho obyvatelé stále dostatek impulsů a inspirace, městská komunita bude stále "živá". Otevřená akademická sféra pozitivně ovlivní veřejnou debatu i rozvoj města v řadě oblastí.&nbsp;&nbsp;</p>

Garant

Ondřej Přibyla

Lektor, dříve aktivní popularizátor přírodních věd. Nyní lektor komunikace a mediátor sporů.

CÍLINDIKÁTORJEDNOTKAAKTUÁLNÍ HODNOTABUDOUCÍ HODNOTAÚZEMNÍ PRŮMĚT
primární Podpořit špičkovou kvalitu a dostupnost vzdělávání pro všechny

Míra naplněnosti kapacit MŠ a ZŠ (počet dětí / kapacita)

%

MŠ 100 % (11 537 / 11 537), ZŠ 98,7 % (27 102 / 27 451)

90%

Spokojenost s nabídkou možnosti vzdělávání

% (součet odpovědí velmi spokojen/a a spíše spokojen/a) / případně souhrnný index

73,8 % (33,2 %, 40,6 %) / index 1,65

index 1

Výsledky PISA (mezinárodní šetření úrovně gramotnosti patnáctiletých žáků, OECD)

%

Počet studentů VŠ

počet

68 418

90 000

Ranking univerzit

pořadí

600-801 (2 VŠ, další nad 800)

300-500 (min. 2 VŠ v prvních 500, další do 800)

další Zvýšit mezinárodní přitažlivost a renomé brněnských univerzit

Podíl zahraničních studentů

%

20 % (13 560)

Podíl zahraničních akademických pracovníků

%

Počet akreditovaných studijních programů v cizím jazyce

počet

další Podpořit celoživotní učení

Podíl dospělých, kteří se účastní dalšího vzdělávání dospělých

%

Spokojenost s dostatkem informací o možnostech dalšího vzdělávání dospělých

% (součet odpovědí velmi spokojen/a a spíše spokojen/a) / případně souhrnný index

50,2 % (17,2 %, 33,0 %) / index 1,91

75% / index 1

další Zajistit široké spektrum dostupného a inkluzivního formálního vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ)

Počet cizojazyčných MŠ, ZŠ a SŠ

Počet

4

21

Počet segregovaných škol

Počet

6

0

Podíl alternativních a inovativních MŠ, ZŠ a SŠ

%

další Posílit otevřenost akademické sféry vůči veřejnosti, přímé zapojení akademických pracovníků a studentů do aktivit města (univerzity jako otevřená centra vzdělanosti)

Podíl univerzit a vysokých škol, které pravidelně realizují aktivity pro širokou veřejnost a dlouhodobě se zapojují do aktivit města

%

100%

Připomínky občanů k navržené hodnotě


Kristýna Hrubanová

15.7.2017
Popis hodnoty
Tento komentář se týká oblasti vzdělávání obecně - popis této hodnoty se týká pouze akademického světa, v celé strategii mi ale chybý důraz na možnosti kvalitního vzdělávání pro všechny - děti i dospělé, vzdělávání formální i neformální (i informální). Z pohledu města jako zřizovatele ZŠ bych tedy ráda viděla priroritu \\\"kvalitní školy pro všechny děti\\\" - ideálně v místě bydliště, což souvisí s dalšími tématy jako soudržnost, doprava, životní prostředí.
Reakce garanta
Děkujeme za Váš komentář, záběr hodnoty \"Vzdělané univerzitní město\" byl rozšířen i o další oblasti vzdělávání, nejen univerzitní.
cíl
Prirotní cíl - přitáhnout zahraniční studenty - mi přijde příliš úzký. Nejde přeci pouze o zahraniční prestiž - pokud je logika taková, že více zahraničních studentů je indikátorem kvality (což asi do určité míry je), tak cíl chápu, ale v cíli mi chybí širší rozměr role, kterou by univerzity měly hrát - tedy center vzdělanosti, které využívají své zdroje nejen pro vzdělávání elit - ať už českých či zahraničních, ale zlepšují kvalitu života všech.

Svobodová

31.7.2017
Popis hodnoty
Město málo podporuje waldorfskou pedagogiku, v celém městě je jen jedna základní a jedna mateřská škola. Na tak velké město je to skutečně bída. Prosím více waldorfských ZŠ a MŠ !!
Reakce garanta
Děkujeme za Váš komentář, upravená hodnota nyní reflektuje i alternativní přístupy ke vzdělávní.
Přínos městu
výchova vzdělaných a kreativních žáků