V roce 2050 bude panovat mezi obyvateli Brna soudržnost, vzájemná pomoc a zájem jeden o druhého. Obyvatelé Brna začali více spolupracovat z důvodu zásadních změn ve společnosti – globální oteplování, nedostatek vody, globální migrace, společenské změny vlivem automatizace a dalších faktorů ohrožujících samotné zachování existence člověka. Lidé začali zlepšovat a rozvíjet vztahy v rámci své rodiny, ale i různých komunit - sousedství a organizací a město Brno je v tom podporuje.
Mezi obyvateli města Brna bude zajištěna vzájemná potřebnost a spolupráce, a to mezi mladší a starší generací (pozitivní vztah a pomoc navzájem), bohatými a chudými (přirozený altruismus, sociální podnikání) a majoritními a minoritními skupinami (vzájemná tolerance a pomoc).
Předseda Asociace nestátních a neziskových organizací Jihomoravského kraje, z.s. (ANNO JMK).
Od roku 1991 do roku 2001 působil jako regionální sekretář YMCA v ČR, dále jako výchovný poradce a jednatel YMCA Brno. Od roku 1998 do roku 2006 člen výkonného výboru a posléze předseda Brněnské asociace nestátních neziskových organizací, od roku 2006 předseda výkonného výboru ANNO JMK. Jako člen výkonného výboru ANNO ČR pracuje od roku 2003. Zástupce garanta: Ing. Petra Stupková, petra.stupkova@email.cz.
CÍL | | INDIKÁTOR | JEDNOTKA | AKTUÁLNÍ HODNOTA | BUDOUCÍ HODNOTA | ÚZEMNÍ PRŮMĚT |
primární |
Posílení soudržnosti mezi obyvateli města |
Občanské aktivity zvyšujícíc míru soudržnosti v městě Brně (aktivity jednotlivých skupin, církví atd.) zdroj: databáze NNO http://www.databaze.annojmk.cz/, dotační tituly, veřejné rejstříky |
Počet aktivit |
250 občanských aktivit (NNO) |
350 občanských aktivit (NNO) |
Celé město včetně metropolitní oblasti |
další |
Zvýšení míry kvalitní a dostupné péče a služeb pro seniory, zdravotně postižené a další skupiny obyvatel potřebující sociální péči |
Poměr počtu terénních a ambulantních služeb umožňujících život seniorů a zdravotně postižených v domácím prostředí na pobytových zařízeních sociální a zdravotní péče (v optimálním případě kapacita služeb, zdroj: MPSV registr poskytovatelů sociálních služeb) |
Procento terénních a ambulantních služeb na pobytových zařízeních sociální a zdravotní péče |
209 % terénních a ambulantních služeb na pobytových zařízeních sociální a zdravotní péče |
260 % terénních a ambulantních služeb na pobytových zařízeních sociální a zdravotní péče |
Celé město včetně metropolitní oblasti |
další |
Zvýšení míry solidárnosti obyvatel (dobrovolná výpomoc, dárcovství) |
Poměr obyvatel (subjekty účastnící se dobrovolné výpomoci, dárcovství) k celkovému počtu obyvatel (https://www.czso.cz/csu/xb/domov) |
Procento |
15 % obyvatel (subjektů účastnících se dobrovolné výpomoci a dárcovství) k celkovému počtu obyvatel |
25 % obyvatel (subjektů účastnících se dobrovolné výpomoci a dárcovství) k celkovému počtu obyvatel |
Celé město včetně metropolitní oblasti |
další |
Snížení počtu sociálně vyloučených lokalit a omezení vzniku nových |
Poměr aktivit vedoucích ke snížení míry sociálního vyloučení na celkovém počtu srovnatelných aktivit (zdroj: http://www.ceske-socialni-podnikani.cz/cz/adresar-socialnich-podniku, http://www.tessea.cz/, http://www.komora-socialnich-podniku.cz/) |
Procento aktivit vedoucí ke snížení míry sociálního vyloučení (sociální podnik, sociální byt, ...) |
1223 bytů zvláštního určení, 17 sociálních podniků |
1600 bytů zvláštního určení, 30 sociálních podniků |
Celé město včetně metropolitní oblasti |
další |
Zamezení růstu míry nesnášenlivosti k starší generaci (vícegenerační byty, výchova mladé a střední generace, pozitivní mediální tlak, ...) |
Počet aktivit vedoucích ke snížení míry nesnášenlivosti k starší generaci (vícegenerační bydlení, výchova mladé a střední generace, pozitivní mediální tlak, ...) (zdroj: bytový odbor MMB, informace o NNO, média) |
Počet aktivit vedoucích ke snížení míry nesnášenlivosti k starší generaci |
50 aktivit zaměřených na výchovu mladé a střední generace a pozitivní mediální kampaň ve vztahu ke starší generaci |
75 aktivit zaměřených na výchovu mladé a střední generace a pozitivní mediální kampaň ve vztahu ke starší generaci |
Celé město včetně metropolitní oblasti |
Připomínky občanů k navržené hodnotě
Monika Tannenbergerová
2017-07-27
rozhodně ano, dle mého, jedna z nejdůležitějších hodnot, kterou musíme začít opravdu co nejdříve budovat, aby ji mohly naše děti, v této globalizující se a rozmanité společnosti, užívat ... NICMÉNĚ, dlouho se problematikou sama zabývám a \"nástrojů\", jak na této hodnotě pracovat není mnoho, proto mne upřímně zajímá jak a čím toho chcete do roku 2050 docílit
jsou indikátory již rozpracované? do kterých sfér života indikace zabíhá (vzdělávání, kulturní, zaměstnávání...)? - indikace nebude jednoduchá, aby opravdu splňovala náležitosti SMART ... Nevím, zda stojíte o pomoc, každopádně ve smyslu i tohoto cíle svou pomoc v rámci svých možností nabízím - kdykoliv se ozvěte, mám s podobným plánováním bohaté zkušenosti z několika NNO - srdečně, Monika Tannenbergerová
Hana Chybíková
2017-07-27
město by mělo podporovat soudržnost i s okolními obcemi
migrace obyvatel tam i zpět za prací, kulturou, školstvím, zdravotnictvím,....
Hana Chalupská
2017-07-30
Brno nabízí rovné příležitosti pro všechny a je vystavěné na principech participace a vzájemné solidarity. Je to bezpečné město plné příležitostí rozvoje každému na území města. Spolupráce mezi státními institucemi, samosprávou, neziskovými i ziskovým sektorem vede k eliminaci sociálního vyloučení a chudoby.Město nabízí široké spektrum veřejných a sociálních služeb v odpovídající kvalitě, rozsahu a dostupnosti. Místní firmy přispívají k růstu města na základě konceptu společenské odpovědnosti
Takto utvářené prostředí směřuje k udržitelnosti základních i dílčích cílů, které jsou dále definovány v dalších pilířích a hodnotách Strategie 2050.
Posílení sociální soudržnosti mezi obyvateli města.
Opakované měření sociální koheze (dobrovolnictví a ochota pomáhat v místní komunitě, míra sociální patologie)
Aspekty sledované v dlouhodobém časovém horizontu sociologickými průzkumy.
Hana Chalupská
2017-07-30
Eliminace sociálně vyloučených lokalit ve městě
Počet sociálně vyloučených lokalit ve městě
7 sociálně vyloučených lokalit + cca 60 komerčních ubytoven
Hana Chalupská
2017-07-30
Rovné příležitosti pro všechny
Pokles míry diskriminace znevýhodněných skupin (senioři, rodiče – samoživitelé, cizinci a etnické minority)
počet segregovaných škol, mapování míry diskriminace znevýhodněných skupin
6 segregovaných škol
0 mapování diskriminace
0 segregovaných škol,
3 výzkumy mapojící míru diskriminace
Hana Chalupská
2017-07-30
Zvýšení míry kvalitní a dostupné péče a služeb pro seniory, zdravotně postižené a další skupiny obyvatel potřebující sociální péči.
Poměr počtu terénních a ambulantních služeb umožňujících život seniorů a zdravotně postižených v domácím prostředí na pobytových zařízeních sociální a zdravotní péče (v optimálním případě kapacita služeb, zdroj:MPSV registr poskytovatelů sociálních služeb)
Procento terénních a ambulantních služeb na pobytových zařízeních sociální a zdravotní péče.
Hana Chalupská
2017-07-30
Zahrnutí firem do procesu zlepšování kvality života ve městě
Firmy se hlásí ke konceptu společenské odpovědnosti a jeho naplňování prokazují v praxi formou informování veřejnosti
Počet firem, které se ke konceptu hlásí a vykazují jeho naplňování
celé město včetně metropolitní oblasti
Hana Chalupská
2017-07-30
Podpora sociálních inovací a sociálního podnikání
Počet konkrétních sociálně inovativních projektů na území města, počet sociálních podniků
Město systematicky podporuje soc. inovace
17 soc. podniků (dle http://www.ceske-socialni-podnikani.cz),
přehled soc. inovací neexistuje
strategie podpory soc. inovací neexistuje
60 sociálních podniků,
320 soc. inovací
město má a realizuje strategii podpory sociálních inovací
město včetně metropolitní oblasti
Odbor sociální péče
2017-07-31
Obecná poznámka ke všem indikátorům:
Většina indikátorů měřících míru dosažení primárního cíle je poněkud nejasná či neodpovídající primárnímu cíli.
Z čeho se vycházelo při stanovování budoucích hodnot stanovených cílů? Proč zrovna navýšení o dané množství či procenta?
Odbor sociální péče
2017-07-31
\"Mezi obyvateli města Brna bude zajištěna vzájemná potřebnost a spolupráce...\"
Co znamená „bude zajištěna vzájemná potřebnost“? Buď nějaká potřebnost existuje nebo nikoliv – nebo je cílem vytvářet nové potřeby („potřebnosti“)?
Odbor sociální péče
2017-07-31
Cíl: Zvýšení míry kvalitní a dostupné péče a služeb pro seniory, zdravotně postižené a další skupiny obyvatel potřebující sociální péči. Indikátor: Poměr počtu terénních a ambulantních služeb umožňujících život seniorů a zdravotně postižených v domácím prostředí na pobytových zařízeních sociální a zdravotní péče.
Připomínka: Navýšení pouhého počtu terénních či ambulantních služeb je pro daný cíl nedostatečné. Mohou vzniknout služby o kapacitě pro 60 klientů či jenom pro 4. Navýšení služeb také nevypovídá nic o kvalitě těchto služeb. V případě tohoto indikátoru doporučujeme hovořit o kapacitách terénních a ambulantních služeb a také o jejich kvalitě (dodržování standardů kvality, sledování spokojenosti uživatelů služeb, provádění kontrol kvality).
Odbor sociální péče
2017-07-31
Cíl: „Zvýšení míry kvalitní a dostupné péče a služeb…“. Připomínka 1/2: Procentuální navýšení kapacit terénních služeb v poměru k pobytovým zařízením nutně neznamená zvýšení dostupné péče pro seniory a zdravotně postižené. Z dnešní situace je zřejmé, že kapacita pobytových zařízení je nedostačující a jejich potřeba v budoucích letech zůstane při nejmenším na dnešní úrovni, zejména s ohledem na to, že do roku 2050 bude stárnout početná generace narozená v 70. letech min. století.
Odbor sociální péče
2017-07-31
Cíl: „Zvýšení míry kvalitní a dostupné péče a služeb…“. Připomínka 2/2: Součástí tohoto cíle by mělo být i hledání alternativních řešení ke klasickému systému pobytových sociálních služeb (sdílené bydlení, „vesničky pro seniory“ s komplexními službami atd.), zkrátka zajištění dostupného bydlení obecně (sociální bydlení).
Odbor sociální péče
2017-07-31
Cíl: „Zvýšení míry kvalitní a dostupné péče a služeb pro seniory, zdravotně postižené a další skupiny obyvatel potřebující sociální péči“. Návrh: Při vytváření a posilování těchto typů služeb je také třeba v co nejvyšší míře podporovat a využívat stále se vyvíjející informační (ICT) a asistivní technologie (AT) - personální kapacity nebudou v budoucnu schopny zcela uspokojit poptávku po službách. Navrhujeme toto zapracovat jako „sekundární“ cíl.
Odbor sociální péče
2017-07-31
Cíl: „Zvýšení míry kvalitní a dostupné péče…“. Samotné terénní a ambulantní služby situaci seniorů či zdrav. post. člověka nevyřeší, téměř vždy je třeba počítat s kombinací služeb a péčí dalších osob (členů rodiny, známých, sousedů). Je tedy třeba vytvářet podmínky pro pečující (např. podmínky pro kombinaci pracovního života a péče o post. člena rodiny či seniora). Tíže péče spočívá na pečujícím, který se často ocitá v neřešitelné životní situaci. Návrh: zapracovat toto jako „sekundární“ cíl.
Odbor sociální péče
2017-07-31
\"Zvýšení míry solidárnosti obyvatel (dobrovolná výpomoc, dárcovství)“
Vzhledem k názvu sekce - „Soudržné město“ bychom navrhovali přeformulovat prioritní cíl takto: „Posílení soudržnosti mezi obyvateli města“.
Odbor sociální péče
2017-07-31
Indikátor „Občanské aktivity zvyšující míru…“
Pouhé zvýšení počtu určitých aktivit či NNO nevypovídá nic o kvalitě plnění daného cíle. Je skutečně jediným ukazatelem míry sociální koheze města počet NNO a jejich aktivit? Jsou jedině NNO zárukou soudržnosti mezi obyvateli?
Soudržnost obyvatel města může posilovat nejen neziskový sektor, ale rovněž sektor veřejný a privátní, včetně jednotlivých občanů (rodin, komunit..). Tomu by měly být přizpůsobeny i indikátory.
Odbor sociální péče
2017-07-31
Cíl: „Zamezení růstu míry nesnášenlivosti k starší generaci…“. Je důležité také zdůraznit zvyšování míry mezigenerační solidarity a výchovy k odpovědnosti za svůj život a zdraví i život členů své rodiny. Navrhujeme toto zapracovat jako „sekundární“ cíl, který má širší význam i s ohledem na financování soc. služeb do budoucna, neboť společnost (stát) neufinancuje služby dle rostoucí poptávky v uspokojivém standardu – tzn. primární apel na vlastní odpovědnost za vlastní budoucnost.
Odbor sociální péče
2017-07-31
Jednotka „Procento aktivit vedoucích…“
Cílem je snížení počtu SVL -byty zvl. určení však nemají nic společného se SVL! Byty zvláštního určení jsou byty v DPS a byty bezbariérové a slouží osobám, jež jsou příjemci starob. či invalid. důchodu. Z čeho vychází předpoklad, že navýšení počtu sociálních podniků povede ke snížení počtu SVL? Nezbytným předpokladem pro prevenci soc. vyloučení je zejm. dostatek soc. bydlení pro rodiny s dětmi s nízkými příjmy, osamělé seniory a další ohrožené skupiny.
Odbor sociální péče
2017-07-31
Indikátor „Poměr aktivit vedoucích ke snížení míry sociálního vyloučení na celkovém počtu srovnatelných aktivit“
Co považuje autor za srovnatelné aktivity?
Odbor sociální péče
2017-07-31
Navrhujeme systematickou podporu sociálních inovací (přímé mapování potřeb obyvatel, hledání a implementování sociálních inovací, které budou na nové výzvy 21. století adekvátně reagovat).
Odbor sociální péče
2017-07-31
Zahrnout politiku zaměstnávání soc. vylouč. osob. Město má velmi propracovanou politiku podpory profesí v technolog. firmách, ale opomíjí APZ lidí s nízkým vzděláním, nebo v situaci sociálního vyloučení.
Město by mělo usilovat o vytváření lokální sítě zaměstnanosti ve spolupráci s ÚP, měst. firmami, NNO i soukromým sektorem. Umožnit soc. vyloučeným obyvatelům získat si pracovní návyky a vstoupit na prac. trh. Dále by mělo podporovat přístup sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek.
Veronika Svobodová
2017-07-31
Co vypisovat grantová řízení pro komunity (sousedství), které podpoří společné aktivity jako např. drobné úpravy prostranství v okolí bydliště nebo společenské akce či vzájemná pomoc. Se sousedy z okolí jsme se seznámili po 10 letech, až když jsme takovou grantovou žádost společně připravovali (vypisovala NNO). I drobné finance z pohledu města by mohly přinést velké změny. Granty by plnily funkci jakési pobídky k akci.
Budování a zlepšení sousedských vztahů, snížení anonymity, třeba i hmotný přínos v podobě úprav parčíků, předzahrádek atp.
Veronika Novotná
2017-08-04
Sloučení domovů pro seniory s mateřskými školkami či dětskými domovy. Staří lidé trpí často pocity samoty, nemají si s kým povídat, smát se a jen přežívají. Sloučení starých a mladých je zajímavou a přirozenou myšlenkou. Děti mezi seniory přináší život. Ti se pak mohou realizovat; hrát si s nimi, číst pohádky, rukodělně tvořit. Zlepšuje se jejich fyzická a duševní kondice. viz: https://www.youtube.com/watch?v=j9BfAgRa2uI
Přináší soudržnost obyvatel, zlepšuje mezigenerační komunikaci, děti učí respektu ke starším. Veselejší a zdravější senioři. Další zajímavou možností je také soužití studentů a seniorů. Viz: https://www.youtube.com/watch?v=jT3OHDVwU78